sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תולדות ודברי ימים 1 א ] הסוקר את הדעות השונות שעלו בפילוסופיה החדשה בפרשת מהותה של ההיסטוריה , רואה ומבחין שלושה ראשי סוגים של דעות : ( 1 ) הדעה המיטאפיםית המבקשת למצוא את מקומה של ההיסטוריה בכלל השתלשלותה של התגלות הרוח והתפתחותה . דברה הגדול של דעה זו הוא TT - היגל' ועיקר תורפתה היא העמדת הזמן על יסודות של משמעויות , שאינן זמניות מעיקרן : ( 2 ) הדעה התוכנית , שעניינה הגדרת מהותו של התהליך ההיסטורי מצד נתוניו ומהותה של ההכרה ההיסטורית מצד מושאה של הכרה זו . שיטה זו ע ושה את האדם לראש עניינה של ההיסטוריה . עיקר תורפתה של דעה זו היא סכנת הסטייה הפסיכולוגיםטית' האורבת לה . מלבד זה אתה מוצא בה קושי זה , שאין כל אפשרות לעמוד מתוך עיון בתוכנה של ההיסטוריה על טיבה של ההכרה ההיסטורית ; ( 3 ) מתקלה זו מבקש להימלט הסוג השלישי , שדברו הוא ריקךט . כל עצמו של סוג זה הוא בניתוח הכלי המושגי של ההכרה ההיסטורית' רצוני לומר : המושג האינדיבידואלי . ההיסטוריה נתפסת מצד הרשות המדעית החדשה , המו צבת בכוח הכלי המושגי . עיקר הקושי שבתפיסה זו היא ההפרדה החותכת בין המדעים — מדעי טבע , שנדרשים למושגים כלליים , כנגד מדעי תרבות והים טוריה' שנזקקים למושגים אינדיבידואליים ; אבל גם זה , שאין בידה להסביר את זיקתה המיוחדת של המציאות ההיסטורית אל ההכרה ההיסטורית' על שום מה הכרה זו אינה קמה אלא על מושגים אינדיבידואליים בלבד . ועוד : מעולם לא יכלה השקפה זו למצוא את הגשר בין הערכים להשתלשלות הממשית מכאן , ובין הערכים למושגים האינדיבידואליים מכאן , ולהראות מפני מה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help