sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

עד היום לא נודעו תעודות על תנאי חייה ועל מעשיה של משפחת הירידה מימי שבתה בפירנצי , אח כי אפשר שעוד יתגלו תעודות כאלה בגנזכי העיר . ראיות חותכות ליהדותם של בני הירידה , אשר הקימו באיטליה משפחה ענפה , שצאצאיה קיימים כיהודים בכמה ארצות ( כגון בלגיה וצרפת ) עד היום , לא נמצאו אלא לאחר שאביו של הירידה , ואולי גם אחרים מבני משפחתו , השתקעו בוונציה סמוך לסורי המאה הט"ז . מעכשיו רבים מהם השתמשו בצורה האיטלקית של השם אירירה ( Errera ) במקום הצורה הספרדית הירירה . ( Herrera ) על כל פנים אין ספק , שאברהם הירירה — או אלונסו נוניז קיבל גם חינוך יהודי גם חינוך הומאניסטי , שככל הנראה היה יסודי למדי . השכלתו היהודית איפשרה לו לקרוא מקורות יהודיים בלשון העברית , למן התנ"ך ועד לספרות הפילוסופית של ימי-הביניים ולספרות הקבלה , אלא שהוא עצמו לא היה מסוגל להשתמש בעברית שימוש ספרותי . יש ידיים להשערה , שכבר בשחר עלומיו , זמן רב קודם שבא להולאנד , ניעורה בו ההתעניינות בשאלות דת ופילוסופיה , והדבר מוכח מתוך העובדה המכרעת בביוגראפיה הרוחנית שלו , שגם אינה מניחה מקום לספק , שבאותו זמן כבר השתייך ליהדות בגלוי . עובדה זו היא לימודו את תורות הקבלה , במיוחד הקבלה הלוריאנית , מפי ר' ישראל סרוג ( או סרוק , ( מורו ורבו הנערץ ששבחו בפיו תמיד . אמנם , אין הירירה מגדיר בדיוק את זמן לימודו במחיצתו של סרוג , אבל הוא כותב — אם כי רק בטבסטים הספרדיים המקוריים של ספריו ( המכריעים לגבינו ) — שלמד בדאגתה שבדאלמאציה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help