sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בקהל עמי התרבות מבחינה היסטורית מדעית , היתה מגמתו של יה"ש להוכיח בדרך חקר ההיסטוריה את חוקיותה של תביעתו לתיקון היהדות ( בזה הושפע במידה לא מועטה מאברהם גייגר . ( וזאת עשה בשתי דרכים : ( א ) על ידי מחקר נוקב ואכזרי ניסה לערער את קביעתה של המסורת , שהתורה שבעל פה היא סמכות אלוהית נצחית שאינה ניתנת לתיקון ולשינוי . בחקירותיו חשף את מחדליהם של נושאי התורה שבעל פה , את שגיאותיהם ושיבושיהם בהבנת הטקסט המקראי ובהבנת כוונת המשנה וכיוצא באלה . בלשון המעשה יצא להוכיח , שהתלמוד והספרות הרבנית הם בני זמנם ופרי מעלליהם של בני אדם , ולכן אין קביעותיהם נצחיות אלא בנות חלוף ; ( ב ) הוא הקדיש מאמרים לגילוים של תופעות ליבראליות בתוך תולדות היהדות , הן בדעות והן בתגובות של אישים . על ידי כך יצא להוכיח שהמחקר החופשי והעירעור הליבראלי אינם נטע זר ביהדות אלא תופעת קבע בה . אף כאן הושפע מגייגר , שגם לו קסמו אישים יוצאי דופן בהיסטוריה של עמנו , שחתרו כביכול נגד הזרם המסורתי . קאטיגוריה השכלתית שנייה היתה נר לרגליו של יה"ש , והיא האמת המדעית . זוהי בעיניו סמכות בלעדית ולאורה חייבים אנו לבחון את הכול . המחשבה היהודית עד העת החדשה ראתה את המסורת כאבן בוחן לכל דבר , כסמכות עליונה שהמדע כפוף לה 1 באה ההשכלה והעמידה את 'האמת הצרופה , ' את האמת המדעית בראש סולם ערכיה . אלא שבדור הראשון לא היתה ההשכלה עקבית בקביעתה זו ונכנעה למסורת , אף כשלא יכלה לפרשה פירוש מדעי . כך אנו רואים , למשל , במשנתם של הרנ"ק , של שי"ר ושל שד"ל . יה"ש שנא שנאת מוות את המשכילים שפסחו על שתי הסעיפים . מסורות שאינן תואמות את האמת המדעית אינן אלא בנות זמנן , ואי אפשר לשוות להן סטאטוס של אמת נצחית . יותר מכל קודמיו מעתיק יה"ש את הסמכות הרעיונית של היהדות מהמסורת אל המדע .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help