sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

של הטקסט למשימה קשה ביותר ומוגבלת מעצם טבעה . קושי אחר , לא פחות מורכב , עולה מן הצורך לנסח הבנות אלו – שהכותב תופס אותן בדרך אינטואיטיבית – בשפה מדעית שכל כולה היא שפת ה'לז' ( קוסמן תשס"ח , . ( 36-35 ועוד כתב בנימה אישית בקטע המסיים את ההקדמה , כי הוא חייב תודה לשלושה אנשים שלדבריו היו מן היחידים שפגש במסדרונות העולם האקדמי שלא הרימו גבה מתפלאת או נשאו קריצה מתנשאת לנוכח השילוב הפואטי , הרליגיוזי והאקדמי המאפיין את דרכו ( שם , . ( 37 לפיכך , נראה שכתיבה מדעית על חיי נפש המחייבת את הכותב להוסיף על המחקר האקדמי המדויק ולכן , לרוב גם יובשני , קמצוץ שאר רוח , היא קשה ומתישה . אני עצמי התנסיתי מעט בכתיבה כזו בחלקים מספרי על נשים בתלמוד ובחלקים מספר שכתבתי במשותף עם שלום רצבי על שיחות חולין בתלמוד . אולם , עיקרם של חיבורים אלה הוא ניתוח צורני ורעיוני של סיפורי התלמוד , שבהם כאלה העוסקים ברגשות , והסקת מסקנות לגבי ערכים ותפיסות חברתיות המתבטאות בהם , ולא הוצע בהם כל עיון פסיכולוגי . ספר זה מתמקד בסיפורים תלמודיים על רגש שהוא שלא בטובתנו , השכיח ביותר בקרב בני אדם – רגש הצער . גם כאן כבחיבוריי הקודמים , נקטתי בחקר הסיפורים גישה של קריאה ביקורתית , שמטרתה לעמוד על מה שיונה פרנקל כינה אחדות של תוכן וצורה . במילים אחרות : לעמוד על התכונות הספרותיות של המקורות – מבנה , סגנון ולשון , ולחשוף מתוכן את המשמעויות . במקרים אחדים לא הסתפקתי בחשיפת המשמעויות אלא ניסיתי להסביר אותן על פי המציאות החברתית והמרחב התרבותי שבו נוצרו המקורות . ועוד : לגבי סיפורים לא מעטים ובעיקר אלה הכלולים בפרק השני , שעניינם ביטויי צער קיצוניים ביותר , חשתי כי הם ראויים לניתוחים פסיכולוגיים שייעשו בידי מומחה . לפיכך נכללו מספר ניתוחים כאלה , שנכתבו בידי איש מקצוע בתחום חקר הנפש , בנספח שבסוף הספר . הבחירה שלי לעסוק בביטויי הצער בתלמוד נבעה מכך , שהצער הוא 11 ראו ולר תשנ"ג ; תשס"א . 12 ראו ולר ורצבי . 2007

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help