sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שכתבה בפענוח משמעויות הסיפורים התלמודיים על פי הקשרם ובחשיפת דמויות החכמים מתוכם , אך לא דנה ברגשותיהם . גם ג'פרי רובינשטיין וריצ'רד קלמין עסקו במחקר ספרותי של סיפורי התלמוד הבבלי . אולם , הראשון התמקד בבחינת הקשרם הסוגייתי של הסיפורים וכן בקשר שלהם לסביבה התרבותית בה נוצרו , והשני התמקד בענייני חיבור ועריכה של הסיפורים ובדרך שבה הציג הבבלי את החכמים . גישה שונה מגישתם של החוקרים דלעיל , המביאה בחשבון עניינים שברגש , הציג דניאל בויארין , שסבר כי הספרות והאמנות הן פרקטיקות שבאמצעותן " התרבות מבנה את עצמה ומארגנת את ייצור המשמעות והערכים " . הוא ביקש לבחון את ההקשר הרחב שבו פעלו חז"ל כדי לעמוד על משמעות הטקסטים שיצרו . אולם , התמקדותו ב"שיח המיניות" הביאה לכך שחלק הארי של הדיון שלו ברגשות עניינו רגשות הקשורים ליצר המיני . החוקר היחיד שעסק באופן ישיר ברגשות הוא אדמיאל קוסמן , שכתב שורה של מאמרים וספרים על ביטויי רגש בסיפורי התלמוד . קוסמן עצמו העיד על הקושי הנובע מבחירתו לעסוק בתחום זה , פעמיים בספרו האחרון : נשיות בעולמו הרוחני של הסיפור התלמודי . בהקדמה לספרו כתב : כתיבה על התחום הרגיש של חיי הנפש דורשת תעצומות נפש רבים אם אכן מעוניין הכותב לכוון לאמיתם של דברים . כשהכתיבה על נושאים " פנימיים" ( כפי שהם מכונים בספרות החסידית ) היא מחקרית , הופכת ההקשבה ל'אתה' 5 ראו מאיר תשכ"ג ; תשמ"ד , ; 77-61 תשמ"ה , . 1999 ; 236-224 , 1982 ; 119-103 6 ראו בעיקר Rubenstein 1999 ; 2003 . 7 ראו בעיקר Kalmin , 1994 . 8 ראו בויארין . 21 , 1999 9 בויארין כותב לדוגמה : " אני מבקש לטעון שבתרבות חז"ל התקיימו שתי תפיסות פסיכולוגיות שלא התיישבו זו עם זו . האחת היתה מבוססת באופן מפורש יותר על שניות בין טוב לרע , וראתה ברצון האנושי יש המורכב מיצרים טובים ורעים המצוין במאבק מתמיד ביניהם . התפיסה הפסיכולוגית השנייה ... ראתה את האדם כיצור אחדותי מטבעו שלטבעו האחיד מבנה דיאלקטי . הכוח המצוי בבני אדם וגורם להם לבנות וליצור הוא הכוח שגורם להם לעשות רע ולהרוס . הטוב אינו ניתן להפרדה מן הרע , מפני שמדובר באותו כוח עצמו" ( שם , . ( 71 10 ראו קוסמן תשס"ב , ; 674-659 תשס"ג , ; 63-47 תשס . 2007 ח"

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help