sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הוה יתיב באיגרא אפחית איגרא מתותיה ונח נפשיה . היה יושב בגג נחת הגג מתחתיו ונחה נפשו ( מת . ( דוגמה נוספת לסיפור תלמודי המשתמש באמצעי סגנוני של חזרה על מילים כדי לבטא עצב קיצוני , קיים בסופו של הסיפור על רבי יוחנן וריש לקיש בבבא מציעא פד : א"ע הוה קא אזיל וקרע מאניה , וקא בכי ואמר : היכא את בר לקישא , היכא את בר לקישא , והוה קא צוח עד דשף דעתיה ] מיניה . ] בעו רבנן רחמי עליה ונח נפשיה . היה הולך וקורע בגדיו והיה בוכה ואומר : היכן אתה בן לקיש היכן אתה בן לקיש , והיה צווח עד ששפה [ נתבלעה ] דעתו [ ממנו . [ בקשו חכמים רחמים עליו ומת . תיאור תהפוכות הרגש שעברו על רבי יוחנן לאחר מות תלמידו וחברו ריש לקיש מצמרר , דווקא משום ניסוחו הקצר והחד , שמקצין את הניגוד בין עברו המהולל של הראשון ובין ההווה שבו הוא נגלה לפנינו כשהוא מצוי בתחתית ההוויה האנושית . אף על פי שקיימים בספרות התלמודית מקורות לא מעטים העוסקים באופן עקיף או ישיר ברגשות , מעטים החוקרים שעסקו בזווית זו . אמנם , בעשורים האחרונים רבו מאוד החוקרים שראו במחקר הפילולוגי בסיס למחקרים נוספים , שעניינם זיהוי המשמעויות הרעיוניות של המקורות ותפיסות העולם שעל פיהן הם עוצבו . טבעי הוא שהללו פנו בעיקר לחומר הסיפורי המצוי בסוגיות התלמודיות . אולם , אף שחומר זה מאפשר הצצה אל עולם הרגש של חז"ל ומחקרי משמעות אמורים לעסוק גם בפן זה , כמעט שלא נמצאו בין החוקרים כאלה שהתמקדו בו . יונה פרנקל שהניח את היסוד למחקר הספרותי של אגדות חז"ל בתקופתנו , עסק בקשר בין המבנה , הלשון והסגנון של הסיפורים לבין משמעויותיהם הרעיוניות ומטרותיהם הדידקטיות . וביתר דיוק באופן שבו הצורה מתאחדת עם התוכן הרעיוני . אולם הוא לא ניתח את ביטויי הרגש המצויים בסיפורים . עפרה מאיר שהניחה יסוד להגדרת המונח " סיפור" בספרות חז"ל , עסקה בספריה ובשורה של מאמרים 4 ראו בעיקר פרנקל . 2001

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help