sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא מקורות רבים בספרות התלמודית , הן בהלכה והן בסיפור מגיבים לרגשות או מתארים מצבים שעיקרם ביטויי רגשות . המקורות ההלכתיים אינם מתייחסים לרגשות באופן מוצהר אלא מנסחים תגובות הלכתיות להתנהגויות רגשיות . יש שהמקור אינו אומר זאת בפירוש ואנו למדים זאת מכללא , על פי תוכנו . כך לדוגמה , המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל בשאלה כיצד מרקדין לפני הכלה המובאת בברייתא בבבלי כתובות טז , -ב"עיז , ע"א ובמקומות נוספים : תנו רבנן : כיצד מרקדין לפני הכלה ? בית שמאי אומרים : כלה כמות שהיא , ובית הלל אומרים : כלה נאה וחסודה . אמרו להן ב"ש לב"ה : הרי שהיתה חיגרת או סומא , אומרי' לה , כלה נאה וחסודה ? והתורה אמרה ) שמות כג : ( מדבר שקר תרחק ! אמרו להם ב"ה לב"ש : לדבריכם , מי שלקח מקח רע מן השוק , ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו ? הוי אומר : ישבחנו בעיניו , מכאן אמרו חכמים : לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות . הדיון בין בית שמאי לבית הלל אינו משאיר מקום לספק , שהקביעה שיש לשבח את הכלה תוך כדי ריקוד , נבעה מהידיעה שהכלה זקוקה לעידוד ולתמיכה ביום נישואיה , משום שהיא נתונה במערבולת של רגשות . בדומה לכך המשנה בברכות פרק ב' משנה ה' אומרת : חתן פטור מקריאת שמע בלילה הראשון עד מוצאי שבת אם לא עשה מעשה . קביעה זו עשויה להיות מוסברת במישור התיאולוגי על פי הכלל " העוסק במצווה פטור ממצווה" אולם , אין ספק שהיא מיוסדת על התחשבות במצבו הרגשי של החתן . יש שהמקור ההלכתי אף מצהיר מפורשות על היותו תגובה לרגשות , כמו לדוגמה המחלוקת בין רבי מאיר לרבי יוסי בעניין ליקוט עצמות 1 מסכת כלה רבתי פרק ט ; מסכת דרך ארץ פרקי בן עזאי פרק ד .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help