sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אינסטרומנטלית וא פוליטית , המתרכזת בתלמיד כאינדיבידואל , לבין פדגוגיה פוליטית , המדגישה זהויות קולקטיביות וממדים אתניים ולאומיים המבחינים בין קבוצות של תלמידים . חלק זה מציע התבוננות אתנוגרפית בארבעה בתי ספר : שניים מהם יהודיים ושניים מהם ערביים . בכל אחד מהמגזרים בית ספר אחד מייצג יוזמה חינוכית אלטרנטיבית , ואילו האחר ותיק ומקובל במערכת החינוך . תמונת המצב שעולה מתוך התבוננות בארבעת האתרים הללו מגלה מגוון משמעויות שמעניקים שחקנים בשדה למעשה החינוכי בהקשרים שונים של שוליות חברתית . חרף מיקומם המבני והסמלי השונה בתכלית של פלסטינים ושל יהודים ממוצא מזרחי בחברה בישראל , מתגלה דמיון מפתיע בתפקיד המרכזי שמשחק ההיגיון האינדיבידואליסטי והניאו ליברלי בשדה החינוכי היהודי ובזה הערבי . אל מול היגיון א פוליטי זה הולכות ומתגבשות יוזמות מקומיות לעיצוב זהות קולקטיבית נבדלת ולפיתוחה של פדגוגיה פוליטית . מאמרה של הללי פינסון מצביע על מקומו המרכזי של השיח הניאו ליברלי במערכתהחינוךהערביתבאמצעותניתוחמיקרו פוליטישלההיגיוןהחינוכיבתיכון מקיף ערבי במרכז הארץ . הניתוח מלמד על דפוסי החשיבה של צוות בית הספר , שביסודם נאמנים לעיקרון המריטוקרטי . השיח הפדגוגי של צוות בית הספר נעדר מטרות חברתיות רחבות או אתוס קולקטיביסטי , והוא מתאפיין בחשיבה מקצועית שתכליתה קידום מצוינות ומתן כלים לטובים שבתלמידים להשתלבות ולמוביליות בחברה בישראל . הצוות הפדגוגי מקפיד להבחין בין שאלות פוליטיות וערכיות כלליות הנוגעות לאינטרס הקולקטיבי של המיעוט הערבי , הנתפסות כשאלות של " פוליטיקה גבוהה , " לבין המעשה החינוכי . ההיגיון הפדגוגי מתאפיין אפוא בחשיבה פרופסיונלית , אינסטרומנטלית וא פוליטית , לפיה תפקידו של בית הספר להכין את התלמיד ללימודים גבוהים ולשוק העבודה . בדומה לממצאים האתנוגרפיים באשר לתפקידם המכריע של אתניות ומעמד בקביעת המבנה הריבודי במערכת החינוך היהודית , גם כאן נמצא חיבור פרדוקסלי לכאורה בין עיקרון אינדיבידואליסטי במיון התלמידים לבין מבנה ריבודי על בסיס אתנו מעמדי . אף על פי שהעקרונות המנחים של המיון וההצבה בבית הספר הם כישוריהם הקוגנטיביים ומאפייניהם ההתנהגותיים של התלמידים כפרטים , אפשר לזהות הבדלים קבוצתיים מובהקים בין תלמידים "מקומיים" ( המזוהים כקבוצה חזקה , ( "בדואים" ( המזוהים כקבוצה חלשה , ( וקבוצה מעורבת של תלמידים אשר אחד מהוריהם איננו מקומי ( בדרך כלל משטחי האוטונומיה בגדה . ( גל לוי ומחמד מסאלחה מציגים את סיפורה של יוזמה חינוכית מקומית , בית הספר יאפא ביפו . מתוך משא ומתן מתמשך בין צוות בית הספר והורי התלמידים לבין הכנסייה הנוצרית האורתודוקסית , שבמסגרתה הוקם תחילה בית הספר , נולד בית הספר הדמוקרטי העצמאי יאפא . לעומת צוות ההוראה בבית הספר שבחנה פינסון , הרואה בעשייה החינוכית ובעשייה הפוליטית שני תחומים נפרדים , קהילת ההורים והמחנכים בבית הספר יאפא מבקשת להתמודד במסגרת המרחב הבית

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help