sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המורים התמקדו בעירור ובגיוס של רגשות ובטיפוח סנטימנטים קולקטיביים . השימוש שעשו המורים בכיתות הנמוכות בגיוס ובעירור רגשי נועד אמנם לשתף את התלמידים בכיתות הללו בעבודת הזיכרון הלאומית , אולם היעדרן של טכניקות זכירה רציונליות המזמינות דיון אתי , עקרוני ופעיל , מיקמה את התלמידים בשולי הספרה הציבורית . כך מתגלים היבטיה המרובדים ובה בעת המרבדים של העשייה החינוכית בהקשרה האזרחי . מאמרו של יעקב ידגר עוסק בנושא שלא זכה לתשומת לב רבה עד כה : מקומם של המסורתים במערכת החינוך העברית ( ידגר מדגיש כי הוא עוסק ב"מסורתים" - קבוצה בעלת זהות מודרנית מובחנת מזו של ה"דתיים" וה"חילונים , " ולא ב"מסורתיים - " שם תואר המתאר קבוצה בעלת זהות טרום מודרנית וזיקה חזקה למסורת . ( המסורתים , שרובם ממוצא מזרחי , נמצאים בתווך שבין בתי הספר הממלכתיים החילוניים לבין בתי הספר הממלכתיים דתיים , ובשני קצותיו של תווך זה אין הם מוצאים את מקומם באופן מלא . החינוך הממלכתי כמעט אינו עוסק בתכנים הנוגעים למסורת היהודית , ולעומת זה בחינוך הממלכתי דתי רואים במסורתים יהודים שדתיותם "לקויה . " ידגר טוען כי בשל הלחצים הצולבים המופעלים עליהם , "מסורתים רבים מעדיפים להסתפק באותו תפקיד 'רזה' של מערכת החינוך - שעיקרו הכשרת התלמידים להתמודדות בזירה הכלכלית - ומוותרים במוצהר על תפקידם של בתי הספר כמחנכים למסורתיות . " המאמר האחרון בחלקה השני של האסופה , מאמרה של אורליה סמוטרייז , עוסק באחת מהתופעות המרכזיות ביותר במערכת החינוך הישראלית מאז שנות התשעים - צמיחתה של רשת הגנים ובתי הספר של תנועת ש"ס , "מעיין החינוך התורני . " לפי סמוטרייז , רשת "מעיין החינוך התורני" מציעה לציבור המזרחי בישראל אפשרות לשיקום הגאווה העדתית שלו באמצעות התחדשות דתית . המאמר בוחן את הגורמים שאפשרו את צמיחתה המואצת של רשת החינוך התורנית . אחד מהגורמים הללו היה המעמד הפוליטי המיוחד שרכשה לעצמה מפלגת ש " ס במהלך שנות התשעים - מעמד שאפשר גיוס משאבים והכרה בבתי הספר החדשים הן במישור הארצי והן ברשויות המקומיות . ואולם , כפי שמראה סמוטרייז , לא ניתן להסביר את צמיחתה המהירה של רשת מעיין החינוך התורני ללא הבנת המשברים החינוכיים סביב יישום תוכנית האינטגרציה בבתי הספר הממלכתיים דתיים . באמצעות מקרה המבחן של העיר פתח תקווה מוצג המשבר שהתחולל בחינוך הממלכתי דתי בעקבות הכוונה ליישם את מדיניות האינטגרציה , והוביל להקמתם של בתי ספר דתיים פרטיים על ידי הורים ממשפחות מבוססות . הטענה המרכזית במאמר היא כי משבר זה החליש עוד יותר את הלגיטימציה הציבורית של החינוך הממלכתי דתי ושימש קרקע פורייה לצמיחתו של מערך חינוכי חדש מבית היוצר של תנועת ש"ס , שמציע לציבור המזרחי הדתי מסגרת לימודים תורנית עצמאית שבה אין הוא נתפס כנחות . חלקו האחרון של הספר ממקד את המבט במתח הקיים בין פדגוגיה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help