sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

התייחסות לנקודת המבט של השחקנים השונים בשדה . מרבית העבודות בספר עוסקות בתפקידם הפעיל של שחקנים חברתיים בהתמודדות דינמית ומתמשכת עם המציאות הרב משמעית והמורכבת של המעשה החינוכי . חלקה הראשון של אסופת המאמרים מתמקד במגמות מבניות ובשינויים מערכתיים שהתרחשו במערכת החינוך בישראל בשלושת העשורים האחרונים . מאמרם של יוסי יונה ויוסי דהאן , הפותח את הספר , מנתח שינויים באידיאולוגיה החינוכית בישראל מתוך התמקדות בשני מקרי בוחן מרכזיים : הרפורמה בחינוך העל יסודי משנת , 1968 שאחד ממרכיביה המרכזיים היה רעיון האינטגרציה , ודוח ועדת דוברת משנת . 2005 יונה ודהאן מראים כי אף על פי שהאידיאל של שוויון הזדמנויות חינוכיות מילא לאורך השנים תפקיד חשוב ומרכזי בשיח הציבורי בישראל , מדיניות החינוך אשר יושמה בפועל פעלה במידה רבה באופן המנוגד לעקרון שוויון ההזדמנויות . כך למשל , אחת מהמטרות המוצהרות של הרפורמה בחינוך העל יסודי היתה ליצור מפגש בין קבוצות שונות בחברה הישראלית ( מזרחים ואשכנזים , תלמידים משכבות מבוססות ומשכונות מצוקה וכדומה ) כחלק מרעיון קיבוץ הגלויות ובניין האומה . אולם , כפי שעולה מהמחקר , הרפורמה לא מנעה ואפילו העצימה תהליכי ריבוד והסללה על פי קווים אתנו מעמדיים במערכת החינוך היהודית . כמו כן , הוצאתה של האוכלוסייה הערבית מחוץ לסדר היום של הרפורמה הותיר על כנו את אי השוויון המובנה בין המגזרים , שהתבטא בין השאר בחלוקת המשאבים החומריים ובעיצוב תוכנית הלימודים . דוח ועדת דוברת משקף את השינוי שהתחולל בישראל משנות השישים עד שנות האלפיים . ברוחו של הדוח ניכר ההיגיון הניאו ליברלי שתפס את מקומה של השקפת העולם הקולקטיביסטית שעליה הושתתה הרפורמה שתוארה לעיל . גם דוח דוברת מעלה על נס את צמצום הפערים החברתיים במערכת החינוך הישראלית כאחת המטרות המרכזיות שלו , אולם המלצותיו מבוססות במידה רבה על היגיון הלקוח מן העולם הכלכלי והעסקי . הניסיון של מדינות אחרות , ובראשן ארצות הברית , מלמד כי הכנסתם של "מנגנוני שוק" לתחום החינוך אינה מצמצמת פערים ולעתים אף מחריפה אותם . ינון כהן , יצחק הברפלד וטלי קריסטל בחנו את הפערים בין מזרחים לאשכנזים בנגישות להשכלה גבוהה . הפערים החברתיים והכלכליים בין שתי קבוצות המוצא היהודיות העיקריות מוכרים היטב בספרות המחקרית . מחקרם של כהן , הברפלד וקריסטל , אשר התבסס על נתוני מפקדי האוכלוסין שנערכו ב 1983 וב , 1995 בוחן את השאלה אם לאורך השנים הצליחה מערכת החינוך הישראלית לצמצם את הפערים הללו . גם כאן אנו למדים שהפערים לא נסגרו . ממצאי המחקר מלמדים כי הפערים בין מזרחים לאשכנזים בקרב בני ובנות הדור השלישי להגירה אינם קטנים יותר מהפערים בקרב בני הדור השני להגירה . החידוש המרכזי במחקר זה הוא בהכללת קטגוריה נוספת : בעלי מוצא מעורב מזרחי אשכנזי . מבחינת הנגישות להשכלה גבוהה נמצא כי קבוצה זו נמצאת במיקום ביניים בין קבוצת המזרחים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help