sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא ניסים מזרחי | יוסי יונה | יריב פניגר הספרות המחקרית העוסקת באי השוויון בחינוך מציעה מגוון רחב למדי של גישות תיאורטיות ומתודולוגיות לתיאור ולניתוח ממדי אי השוויון בחינוך והשפעותיו על עיצובה של החברה בישראל . גישות מקרו סוציולוגיות עוסקות בביטוייו המבניים , המוסדיים , ההיסטוריים והדיסקורסיביים של אי השוויון ובתהליכים החברתיים והכלכליים הגלובליים המעצבים את החוויה החינוכית ואת מבנה ההזדמנויות הבית ספרי . לצד גישות אלו ניתן למצוא עבודות אתנוגרפיות המציעות תיאור מפורט ברמת המיקרו של השדה הבית ספרי ומלמדות בין השאר על התמודדותם של שחקנים מרכזיים בשדה החינוך ( תלמידים , מחנכים והורים ) עם המגמות הכלליות . אסופה זו מבקשת להפגיש בין גישות ומסורות מחקריות שונות בחקר אי השוויון : בין מבט ברמת המקרו לבין מבט ברמת המיקרו , בין חקירה " מלמעלה למטה" לבין חקירה "מלמטה למעלה , " ובין מתודולוגיות "כמותניות" למתודולוגיות "איכותניות . " מהלך זה מאפשר התבוננות מורכבת ועשירה יותר בתמונת המציאות של שדה החינוך בישראל , המזמינה בחינה מחודשת של ארגז הכלים העומד לרשות המחקר הסוציולוגי של אי השוויון בחינוך . האסופה מציעה התבוננות במגוון אתרים בשדה החינוך בישראל , מתוך ניסיון לעמוד על האופנים שבהם שחקנים חברתיים מתרגמים תמורות מבניות ושינויים גלובליים לתוך עולם המשמעות של שדה החינוך המקומי . מנקודת מבט זו נבחנים המשמעות שמעניקים שחקנים מקומיים לרעיונות כגון "אינדיבידואליזם , " "חופש בחירה , " "אחריות הפרט" ו"מריטוקרטיה" והשימושים שהם עושים בהם בחיי היום יום . ואולם אי אפשר להבין את המציאות הזאת ללא התייחסות להיבטים המבניים של תהליכי הריבוד , ההסללה וההפרדה על בסיס אתנו מעמדי ולאומי המאפיינים את מערכת החינוך בישראל . החוקרות והחוקרים אשר תרמו את מחקריהם לספר זה עוסקים בשאלות כגון כיצד מתמזגת פדגוגיה מריטוקרטית המדגישה מצוינות , אינדיבידואליזם ואחריות אישית עם הבניית זהות לאומית במערכת החינוך הערבית , וכיצד משתלבים תהליכי הסללה על בסיס אתנו מעמדי , הנפוצים במערכת החינוך היהודית , עם רעיונות כמו בחירה חופשית ומצוינות . המציאות המצטיירת ממגוון העבודות בספר מורכבת ומרובת סתירות . שחקנים חברתיים כגון מורים , תלמידים , הורים , מנהלים ואנשי מינהל משלבים רעיונות שלעתים נראים סותרים , ונענים לתביעות מנוגדות כחלק ממתן פשר לפעולתם ולהווייתם בשדה נתון ובהקשר ספציפי . כפי שמראים המחקרים בספר , שדה זה מתאפיין במגמות של המשכיות ושעתוק חברתי אך גם בשינויים מרחיקי לכת . את אלו ואת אלו אי אפשר להבין באופן מלא ללא

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help