sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מתוך הזדהות עם התנועות החילוניות המודרניות שדגלו בהומניזם , בליברליזם ובקדמה והבטיחו חלק בהישגים אלה גם ליהודים . מיסודן היו תנועות אלה : ה"רפורמה "ה , " מסורתיות" וה"אורתודוכסיה המודרנית , " תנועות לאומיות , אלא שהזדהו עם הלאומיות הליברלית של עמי מרכז אירופה ומערבה וקיוו לקבל בתמורה " אמנציפציה" ליהודים הנכונים להתאזרח במדינות הליברליות כפרטים . בזה ויתרו על זהותם הלאומית הנבדלת אך הניחו שיוכלו לקיים את זהותם היהודית כעם במישור הרוחני מוסרי והדתי במקביל לנצרות . ואמנם כל זמן שהבטחות הקדמה והאמנציפציה התממשו בתהליך אטי , שגשגו תנועות אלה במדינות מרכז אירופה ובארצות הברית והובילו חלק גדול מן העם בדרכן . לעומת זאת במזרח אירופה נהרו רוב הצעירים היהודים המיואשים מרדיפת השלטונות האנטישמיים אל התנועות המהפכניות : הסוציאליזם והקומוניזם . הם קיוו שהמהפכה החברתית תבטיח ליהודים כפרטים את שוויון הזכויות בחברה אידאלית על מעמדית ועל לאומית שתגשים את חזון האנושות השוויונית והמאוחדת . אולם שתי ההתפתחויות הללו בכיוון ההתבוללות נבלמו על ידי האנטישמיות הפוליטית והחברתית שהשפעתה פשטה גם לאליטות השליטות וגם למפלגות שייצגו את המוני מעמד הפועלים הכללי בכל מדינות אירופה . על רקע זה הופיעה הציונות החילונית שדגלה ב"אוטו אמנציפציה" ( גאולה עצמית ) והתארגנה במסגרת " ההסתדרות הציונית . " יוזמה זו של הרצל ונורדאו התמקדה במדינות אירופה . " ההסתדרות הציונית" הוקמה כמסגרת פוליטית לאומית כוללת כדי לייצג את כל העם היהודי כלאום מול מדינות אירופה , לדאוג לאינטרסים הלאומיים של העם היהודי ולתבוע את זכותו לשוב למולדתו השוממת ולהעביר אליה את " המדינה בדרך , " יחד עם העם שאותו תייצג . בכך ראו הרצל ונורדאו את החזרת העם היהודי לנורמליות לאומית : עם שחי ככל העמים בארצו , בציביליזציה שלו ובמדינתו ומפתח את תרבותו העצמית ככל לאומי אירופה המודרניים , אך בגרסה ההומניסטית ליברלית שתהיה מופת באידאליות של הגשמתה לכל העמים . הרצל ונורדאו ידעו שתוכניתם היא אוטופית אך האמינו בריאליות שלה כשמדובר בעם היהודי כי אין לו בררת קיום אחרת . אך בפועל ייצגה " ההסתדרות הציונית" במסגרתה הדמוקרטית מיעוט בעם היהודי וגם הוא נחלק לארבע תנועות יריבות זו לזו ומפולגות בתוכן סביב הוויכוח על הגדרת החזון הציוני ועל הדרכים להגשמתו : " הציונות המדינית , " "הציונות החברתית , " " הציונות הרוחנית" ו"הציונות הדתית . " אכן ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help