sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השנייה של המאה ה 18 ( פיינר תשס . ( ח" הורתה ולידתה של האורתודוקסיה כזרם אידיאולוגי , ולאחר מכן כתנועה , בהכרה של מנהיגים דתיים דוגמת הרב משה סופר , ( 1839–1762 ) הידוע בכינויו החת"ם סופר , שמתרחשים תהליכים מרחיקי לכת בחברה היהודית , ובראשם התפרקותה של החברה היהודית המסורתית וצמיחתם של זרמים דתיים המייצגים , להבנתם , סטייה מאותו נתיב מסורתי . זרמים אלה נתפסים כמי שמסכנים את עצם עתידה של היהדות " האמיתית , " זו המסורתית - שהאורתודוקסים לפי תפיסתם העצמית הם נציגיה היחידים - וממילא הם אינם לגיטימיים בעיניה . לתמורות אלה מצטרפת המסקנה ששורותיה של יהדות " אמיתית" זו מידלדלות , ובמהירות רבה . לאותם אורתודוקסים שהאמינו כי הם ממשיכיה של היהדות המסורתית זה היה מחזה מפחיד , מבהיל ומדאיג , שכן לפי תפיסתם ההיסטורית כל החברה היהודית היתה חלק מאותה יהדות מסורתית - כאמור , אורתודוקסית לפי הבנתם - עד לא מכבר , ובתוך כמה עשרות שנים נתערער מעמדה לחלוטין . אלה הם מקורותיה העיקריים של אותה תודעת איום קיומי , אשר הלכה והתעצמה במהלך המאה ה 19 ולאורך רוב המאה ה 20 ככל שגבר הסחף של אורתודוקסים אל קבוצות ותפיסות עולם שמנוגדות לדרכה של האורתודוקסיה ( פרידמן . ( 10 , 1991 כמגוון קבוצותיה של האורתודוקסיה , כך גם האיומים שמנהיגים מקרבה זיהו בזמנים ובמקומות שונים במאות ה 19 וה , 20 ולעתים אף באותה תקופה במחוזות גיאוגרפיים פוליטיים תרבותיים שונים . אלה כוללים בין השאר את ההשכלה ואת הרפורמה , את פנייתם של יהודים רבים לקבוצות סוציאליסטיות , קומוניסטיות ואנרכיסטיות , את היהדות הקונסרבטיבית ואת התנועה הציונית . תודעת האיום הקיומי של האורתודוקסיה ושל צאצאיתה , היהדות החרדית , היתה רכיב חשוב בהגדרתן העצמית של רוב הקבוצות האורתודוקסיות והחרדיות , בתודעתן הקולקטיבית , באסטרטגיות שהן גיבשו ובטקטיקות הפעולה שלהן . דוגמאות מייצגות לכך הן היווצרותה של העיתונות האורתודוקסית במחצית השנייה של המאה ה 19 והקמתה של אגודת ישראל בראשית המאה ה . 20 כה חזקה ומוטמעת היא תודעת האיום , עד שלעתים נדמה שחלקים נרחבים במחנה החרדי בימינו אינם יכולים להתקיים בלא שיהיה אויב כזה או אחר " העומד עליהם לכלותם . " אפיון כולל זה , חשיבותו להבנת התפתחותה והתגבשותה של האורתודוקסיה , . 2 על השימושים הראשונים במונח " אורתודוקסיה" ועל משמעויותיו באותה תקופה , ראו . Blutinger 2007 . 3 ראו כץ תשנ"ב , ; 21–9 סמט תשס"ה , . Silber 1992 ; 2008 ; 32–22 לאחרונה ערער על כך רביצקי ( תשס"ו , . ( 7–3 . 4 ראו , למשל , מינץ תש"י , ; 35 אטקס תשמ"ד , ; 285–276 תשנ"ג ; ברויאר תשנ"א ; בקון תשס"ה , . 35–31

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help