sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > לשון רבים > מבוא

Page:10

עם זה במהלך דיוניה . ובשעת השיחה מתברר שלעתים החוקרים הכותבים מאמרים הם עצמם בעלי דבר העוסקים במלאכת העברית , ובעלי הדבר הכותבים עדויות הם עצמם מתבוננים חדי עין בתופעות תרבותיות רחבות היקף . לפיכך בחרתי שלא לסדר את המבוא הזה על פי סדר הופעתם של המאמרים בספר . המבוא מטייל בין מאמרי הספר על פי תוואי משלו - תוואי החופף לעתים את סדר הדברים בספר עצמו , ולעתים חורג ממנו . המסלול המוצע להלן אינו מחייב כמובן - אפשר למצוא בין המאמרים והעדויות שבספר גם זיקות מגוונות אחרות . הקובץ נפתח במאמרו של עמינדב דיקמן . הכותרת שבחר דיקמן למאמרו מצטנעת משהו , שכן יש כאן , לדעתי , יותר מאשר "הרהורים בשולי עברה ועתידה של העברית . " לא בשוליים מדובר כאן , אלא בלב לבה של התפתחות השפה העברית . דיקמן מראה את כפל הפנים של הלשון העברית לאורך הדורות ואת האופן שבו התעצבה לאור מגעה עם שפות אחרות . מחד גיסא היא נתפסה כשפת מלאכים וכלשון קודש שעושרן התרבותי של לשונות זרות הוא בגדר גזלת בכורתה . מאידך גיסא רווחה התפיסה שתידלדל ככל שתידלדל , לעולם לא תושחת דמותה כל כך עד שהקדושה הגלומה בה תימוג לחלוטין . עלינו לדבוק במלכה כנתינים נאמנים . אלא שתפיסת העברית כמלכה נדמית מיושנת וחסרת שחר כיום . דיקמן מנתח מקורות המשתרעים מיהודה אלחריזי ועד "הגשש החיוור , " ומגיע למסקנה עגומה : "פגועה העברית שלנו" ו"נשחת מאוד תוארם של יודעיה . " הענף הפגוע ביותר של העברית הוא השפה הגבוהה , והוא הזקוק לערבות הדדית מצדם של כל דוברי השפה - גם מצדם של הדוגלים בשפה "רזה" ועממית יותר . הטענה שהעברית שלנו פגועה משקפת אולי שינוי מהותי במעמדה . כשהוקמה המדינה נחשב סיפורה של השפה העברית לסיפור הצלחה . מקובל לראות את הציונות - עוד לפני הקמת המדינה , ובוודאי אחריה - ככרוכה בהחייאתה של השפה העברית . ראשיתה של ההחייאה הזאת , כפי שלמדנו כולנו בשחר ילדותנו , במאבקו חסר הפשרות של אליעזר בן יהודה . רחל אליאור קוראת במאמרה תיגר על הטענה הזאת . העברית , כפי שמטעימה כותרת המאמר שלה , הייתה נחלת היהודים "מכל העברים , " מאז ומעולם . מאמרה של אליאור מזמן שורה ארוכה מאוד של ספרים - מספר היובלים מן המאה השנייה לפני הספירה , שהוא מקורו של הביטוי "לשון עברית , " ועד לימיו של בן יהודה עצמו - המעידים על אנשים שכתבו בעברית , חשבו בעברית ודיברו בעברית . לא הייתה מאה , טוענת אליאור , שבה הייתה העברית שפה מתה . המקורות שהיא מציגה אינם כוללים רק חיבורים על אודות עניינים שבקדושה , אלא גם דברי שירה , ספרי שאלות ותשובות , אוטוביוגרפיות ודברי קינה על מוראות גורלם של היהודים לאורך הדורות . ואף על פי כן יש להציב שני סייגים לדבריה של אליאור כאן , והם עולים משני מאמרים אחרים בקובץ . הראשון עניינו כתיבה פילוסופית בעברית . מן הרשימה הארוכה של אליאור נעדרים במידה לא מעטה ספרי הגות פילוסופיים . יהוידע עמיר מראה במאמרו שפילוסופים יהודים - גם כאלה ששלטו היטב בעברית

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help