sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > לשון רבים > מבוא

Page:9

מן הטענה "לדמות שפה פירושו לדמות צורת חיים" נובע ששאלת מעמדה של העברית בזמננו חופפת את שאלת זהותנו כפרטים וכציבור . ניתוח מעמיק של מהותה ושל זיקותיה השונות של השפה - לעברנו התרבותי , לתרבויות אחרות , לשפת הרחוב ולשפת הספר - יוכל ללמד אותנו רבות על זהותה של מדינת ישראל ושל קבוצות בתוכה . ויתרה מזאת : כל אחד מאתנו משתמש ברבדים שונים של השפה בהקשרים שונים , ומתאים את דבריו , כמעט בלי משים , לקהל היעד שלו , לציפיותיו ממנו , לקשר שלו עמו . מה שנחשב לשפה וולגרית בהקשר אחד עשוי להיחשב להומור ולשנינות בהקשר אחר . שאלת השימוש שלנו בשפה מקרינה אפוא על יחסנו לחינוך ילדינו , לעמיתינו במקום העבודה והלימודים , לכל מי שאנו באים עמו במגע ומשא . בשנת תשס ( 2008 ) ח" התכנסה במכון ון ליר בירושלים קבוצת דיון שבחנה את שאלת מעמדה של העברית כשפת תרבות . מאמריהם של המשתתפים בקבוצה חברו להרצאותיהם של חוקרים נוספים והוצגו בכנס שנערך במכון בתשסט" . ( 2009 ) הספר שלפנינו מאגד את המאמרים הללו . הזמן שחלף מאז כינונה של הקבוצה ומאז הכנס הוליד מטבע הדברים מחקרים חדשים שלא כולם זוכים כאן להתייחסות , אולם לוז הדברים נשאר בעינו . כותבים כאן חוקרים של השפה לצד אנשים שהעברית היא מלאכת יומם : אנשי האקדמיה ללשון העברית , אנשי חינוך , יוצרים , מתרגמים , סופרים . אחדים מן המאמרים כאן הם מאמרים אקדמיים ואחדים אינם כאלה . מקצתם הם פרי עבודתו של מתבונן הממפה את השדה שהוא בוחן בכלים אנליטיים ; ומקצתם הם עדויותיהם של בעלי הדבר עצמם על כלי עבודתם : על העברית כפי שהם חווים אותה כשהם מתרגמים אליה או ממנה , כשהם כותבים בה את סיפוריהם , כשהם משיחים בה לפי תומם . יש כאן פסיפס העוסק בשאלות של תרגום והבניה , של חינוך ושל גלובליזציה , של שפת רחוב ושפת קודש , של הקשר בין עברית לבין שפות אחרות , של דיבור ושל כתיבה , של שפת אם ושפת אב . תוכן העניינים והאופן שבו מסודרים המאמרים בקובץ הזה משמרים את החלוקה שבין מאמריהם האקדמיים של החוקרים לבין עדויותיהם של אלו שהעברית היא מלאכת יומם . המאמרים האקדמיים מתחלקים לשניים : חטיבה אחת עוסקת בעברית ובגלגוליה התרבותיים , והחטיבה השנייה דנה בקשרים - או בקצרים - הנוצרים במפגש שבין העברית לבין שפות אחרות . העדויות מביאות את דבריהם של סופרת עברית , משוררת עברית , מתרגם לעברית , המפמ"רית לענייני לשון והבעה במשרד החינוך והעורך המייסד של פרויקט בן יהודה באינטרנט . החלוקה הזאת למאמרים ולעדויות נבחרה כדי להקל על הקורא ולהבהיר את מהותה של הסוגה של הטקסט שהוא קורא . היא גם מאוזנת היטב מבחינה מספרית : יש חמישה מאמרים בחטיבה הראשונה ; חמישה בשנייה ; וחמש עדויות . ועם זאת יש בחלוקה המדודה הזאת גם משהו מגביל , שכן סוגיות אינן מחולקות בהכרח לסוגות . המאמרים והעדויות משוחחים זה עם זה כפי שחברי הקבוצה שוחחו זה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help