sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אחד משתדל לומר את אשר על לבו , וכך פרצו המחלוקת והפירוד . ' על הסנהדרין , מקור הישיבות הרבניות בתקופת הגאונים ויצירתה ההלכתית , אומר אותו קרא , שהיא התכנסה זמן רב לאחר פרוץ המחלוקות , ודיוני חכמיה נסבו על מחלוקות יציר אדם . על כן הוא מציע להיזהר בדברי חכמים , דהיינו להימנע מלקיים את דבריהם בלי לבדוק אם הם תואמים את דברי התורה : ' ולאחר זמן רב התכנסו שבעים זקנים , שכונו סנהדרין , והתחבטו בסוגיות המחלוקת , עד שהסכימו על מה שנראה היה להם לנכון . הם חיברו הלכה-הלכות פסוקות . על כן , חובה על כל מעיין להשוות בין דבריהם לבין ספר האלוהים = ) התורה , ( ולעשות את מה שחופף בין שני הכתובים , ומה שעלה בידו להבין , ומה שאינו נכון , יימנע מלקיימו . ' בדונו בדיני טומאה וטהרה מלמדנו יפת בן עלי שלא רק שדברי חז"ל אינם דברי אלוהים חיים , אלא יש בהם שיבוש . רב המרחק בין מסורת חז"ל לבין מסורת נביאים , שכן חז"ל עלו לבמת ההיסטוריה זמן רב לאחר הנביאים : ובדו מלבם בעניין הזה ... ויש לסמוך על ספר האלוהים , ולא על דבריהם , היות שאין הם נביאי האלוהים . ואין בידינו ראיה שהם מוסרים מפי הנביאים . יתר על כן , הם לא היו בזמן הנביאים , אלא הופיעו שנים הרבה לאחר שנפסקה הנבואה , ואישרו את מה שבידם . ומי שידיעה בידו , יראה ובקיאות , יעמוד על מידת ידיעתם באשר לראיות שציינו והסתמכו עליהם . ותתבהר לו חולשתם הגדולה , ואין הם " אות האלוהים" ' = ) חג , ( 'ה' וטיעוניהם אינם ראיה , ואין לקבל את דבריהם , אלא יש לקבל את מי שראייתו ראיה , והאלוהים ידריך את אומתו אל האמת . והם בדו מלבם בכל פרק ובכל סוגיה בעניין הטומאות . והכבידו על 3 קרא עלום שם , כ"י אוקספורד : Heb . e 97 f . 43 a ' ואלאצל הו משה עליה אלסלאם אלד'י קאל " ושמרתם לעשות ככל אשר יורוך" ( דברים יז , י ) " והאיש אשר יעשה בזדון" ( דברים יז , יב ) וג'מיע מא קאלוה גיר האולי אלד'י הם אנשי כנסת הגדולה לא יג'ב תצדיקה לאנהם אלד'י צח אנהם קדוה אלי זמאן עזרא ונחמיה פקט . ובעד ד'לך וג'דנאהם מכ'תלפין מג'תהדין יקול כל ואחד מא ענדה פוקע אלכ'לף ותשתית . ' 4 שם , דף א-ב : ' ובעד מדה טוילה אג'תמע סבעין שייך' תסמו סנהדרין ואכ'דו' אן יג'תהדו פי ד'לך אלכ'לף חתי יתפקו עלי מא ירוה אנה צואב פולפו סנה הלכות פסוקות . לד'לך יג'ב עלי כל נט'אר אן יקאבלה בכתאב אללה תעאלי פמא כאן מואפק לה עמל עליה ומא הו פקה לה כד'לך ומא לם יצח יתוקף פיה . ' 5 ' חג'ה' היה ראש התעמלנים בשיעה האסמעילית . יפת אומר כאן שלא כנביאים אין חז ' ל" אות אלוהים' = ) חג . ( ה' ראה : ארדר , אבלי ציון , עמ' . 363 , 360

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help