sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא מבוא זמן קצר לאחר התבססות האסלאם בחצי האי ערב במאה השביעית פתחו המוסלמים במסע כיבושים גדול , ובו עלה בידם לכבוש חלקים נרחבים במזרח התיכון , ובכללם כאלו ששכן בהם חלק ניכר מעם ישראל . כיבוש זה פתח למעשה פרק חדש בתולדות עם ישראל . תקופת המפגש הראשון שבין יהדות לאסלאם מכונה בתולדות עם ישראל ' תקופת הגאונים . ' הגאונים הם ראשי ישיבות סורא ופומבדיתא בבבל וראש ישיבת ארץ ישראל . הם עמדו בראש אותם מרכזים יהודיים , שהנהיגו את עם ישראל ערב הקמת הח'ליפות העבאסית הגדולה , שקמה בבגדאד במחצית השנייה של המאה השמינית . ליהדות הנורמטיבית היה רצף הנהגתי עם הכיבוש המוסלמי , ותוך כדי כך בישיבות בבל שבהנהגת הגאונים נהפכה סמכותו של התלמוד הבבלי לעובדה מוגמרת . והנה דווקא בתקופת הגאונים קמה לצד היהדות הנורמטיבית , שכונתה מעתה היהדות הרבנית , תנועה חדשה - התנועה הקראית . אותה תנועה לא קיבלה עליה את עול ההנהגה הרבנית . לדעתה , הרחיקה הנהגה זו את עם ישראל מהמקרא מלאחר תקופת עזרא ונחמיה בבססה את דת ישראל על התורה שבעל-פה - יצירתם של חז"ל רבת המחלוקות , הנעדרת סמכות אלוהית . על הסמכות שהאצילו חז"ל על דבריהם אומר החכם הקראי יפת בן עלי : ' טענו בזאת : " כך אמרו רבותינו . " ודבריהם : " אמרו רבותינו" אינם ראיה . ' קרא עלום שם מלמדנו על הניגוד שבין תורת משה האלוהית לתורה שבעל-פה , שהרחיקה את עם ישראל מתורתו : ' והשורש הוא משה , עליו השלום , שאמר : " ושמרת לעשות ככל אשר יורוך" ( דברים יז , י , ( " והאיש אשר יעשה בזדון וגו' )" שם , פסוק יב , ( וכל מה שאמרו פרט לאלו שהם אנשי הכנסת הגדולה , אין לקבלו , מפני שהם נהגו על דרך האמת אך ורק עד לזמנם של עזרא ונחמיה . לאחר מכן אנו מוצאים אותם חלוקים , וכל 1 ברודי , התלמוד , עמ' קסא-קסג . 2 יפת , פירוש לדברים כג , יב , כ"י מכון , ג , 41 דף 219 א : ' ידעון פי ד'לך כד'א קאלו רבותינו . פליס קולהם אמרו רבותינו חג . 'ה'

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help