sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

רבה של קאסל וחניך הסמינר לרבנים בברסלאו , כי במסגרת לימודי הדת בגימנסיה , שעה שהנוצרים למדו את עיקרי דתם , שניהם היו משתתפים בשיעורים בדת היהודית . בשיעורים אלה למדו נביאים אחרונים ופרקי אבות והם ידעו פרקים רבים בעל פה . ייתכן שתלמידים מצטיינים הפיקו ידע רב משיעורים מעטים אלה . במכתביו של רוזנצווייג מצויות מובאות רבות מן המקרא ומן המדרש שנכתבו על פי הזיכרון . הוא ידע חלקים גדולים מאוד מן התנ"ך בעל פה וגם חשב בדימויים תנ"כיים . כדאי להזכיר , כי התנ"ך בתרגומו של צונץ היה נערץ בבית הוריו , בגלל קשר בין המשפחה וצונץ . לפי דבריו של יוסף פראגר תאמו שיעורי הדת בגימנסיה את הגישה הכללית של יהודי גרמניה דאז : לא היה בשיעורים אלה די תוכן כדי להחיות את היהדות , וגם לא די כדי להמיתה . לימים נלחם רוזנצווייג בחינוך זה . גם פראגר ידידו הלך בדרך המרי והתשובה . לאחר שכבר היה רופא עצבים בקאסל , נוכח שאין בעירו עתיד לחינוך ילדיו , וגלה למקום תורה , לברסלאו , ולמד בבית המדרש לרבנים שם . כעבור שנים מספר , עוד לפני עליית היטלי לשלטון , עלה עם משפחתו לארץ . בגיל 18 החל רוזנצווייג ללמוד רפואה , כי הרגיש צורך להוכיח עצמו לפני אביו . הוא רצה להראות לאביו הסוחר הנוקשה הצלחות חיצוניות שיספקו את הצורך שלו להיות גאה בבנו , אבל הפער ביניהם היה גדול מדי . אחרי מות אביו כתב רוזנצווייג לחבר ב : 10 . 4 . 18 'הניגוד בינינו היה רציני מדי ... הוא היה נעוץ ... בחוסר המגמה בפעילותו , או ביתר דיוק בהעדר אידיאות . דבר זה עשאו אדם מכובד , אך פעילות זאת הרחיקה אותו [ מאנשים . [ ... שמא אתה זוכר , אחרי בחינות הבגרות עבדתי שלושה שבועות בעסק שלו ... כדי לראות אותו בעבודתו . מעולם לא יכולתי למצוא עניין בעסקיו . הרי כל דבר היה , או הפך תחת ידו , ל'עסקים . ' ואילו לפראנץ היה עניין באידיאות . כפילנטרופ וכאיש המעשה אביו סייע לו ב 1918 בהקמת 'אקדמיה למדעי היהדות' בברלין , ואף נסע עמו אל הרמן כהן כדי לקדם את מימוש הדבר . בעניין זה נפגשו האידיאות של הבן והעסקנות של האב . ואז , כפי שכתב במכתב מן ה : 14 . 4 . 18 'בפעם הראשונה בחיי , רציתי ליפול על צווארו ולנשק לו — אך התביישתי . ' ברוב שנות חייהם היה ביניהם ריחוק . ב 1 . 7 . 10 כתב לאביו 1 'אמרתי דברים שמוטב היה לולא אמרתים ... אשר בהשמעתן בפה נעשו ברוטליות ... מעיק עלי מה שהיה ... וגם אינני יכול לערוב לעצמי ... שזה לא ישנה . " הניגוד לא היה בין הבן התיאורטיקן והאב איש המעשה אלא בין הבן איש הרוח והאב שלא הכיר בערך הרוח . בשנות המלחמה , כאשר הדאגה היתר , נתונה לקיום הפיזי של הבן , שופרו היחסים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help