sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

חזק , ומאחר שלא רציתי לוותר על עמדתי אף באחד משני הצדדים , לא בצד הראשון — ציונות , ולא בצד השני — המרה , הייתי נאלץ לשקול בדעתי יפה יפה , כיצד ניתן לשפר ולבצר את הדרך האמצעית ... אני נוגע כאן במישהו שבדיעבד סייע בידי , להפתעתי הגדולה , להישאר בדרך הזאת . וזה היה אמנם מעט מאוד , וקשור בדמותו של דודי אדם רוזנצווייג . באמצעותו ורק באמצעותו הצלחתי להציץ וגם לחדור קצת לתוך העולם שאני מכנה אותו ... 'עולם יהודי' ... התרשמויות יחידות אלה , מעטות ככל שיהיו , הספיקו להיות עבורי מחסום ומקור כוח לעמוד בפני ההתרשמויות החזקות של עולם המכחיש את קיומו או לפחות את זכות קיומו של האוצר הזה . ההווי הבורגני העשיר והמושפע מעולם העסקים של אביו עורר בבן תחושת מחנק והתנגדות גדולה . רוזנצווייג אמר בביקורת על בית הוריו , בדומה ליהודה הלוי , שיש שהעניין האלוהי מדלג על דור . בגיל ארבע עשרה כתב * מכתב תוכחה לבנות דודותיו בקלן שלא לסגוד לעגל הזהב : 'השליכו את העצים ( עצי האשוח של הג המולד ) ועבדו את השם ' ! ועל החתום — 'פראנץ בן גיאורג , הנביא מקאסל . ' גרטרוד אופנתיים , בת דודתו וידידה קרובה שלו , מספרת , כי פעם , בהיותו בן ארבע עשרה , כתבה , כי פראנץ הוא הדתי היחיד במשפחתו וכי צם ביום הכיפורים . על כך קראה פראנץ לדין , כאילו לעגה לו . היא הבטיחה לו שלא כן הדבר , אך הסבירה לו שהיא איננה מבינה מה זה צום ומהו ביקור בבית כנסת , אם כי היא מאמינה לדתיותו . היא כתבה : 'שמירת פראנץ את המנהגים במידה שהדבר נתאפשר לו במסגרת בית הוריו , היתה בעיני פינומן יחיד במינו . " הוא הסביר לה , כי ביום כיפור הוא נמשך לבית הכנסת ולקהילה היהודית אף על פי שיש בה אנשים שאינם מוכרים לו , ואחרים בלתי סימפטיים לו . כמו יתר ילדי היהודים למד בבית הספר הכללי , כשההדגשה היא על התרבות הגרמנית , על ציור , נגינה וספרות . מבחינה חברתית גדל הנער בין יהודים , אם כי רוח יהודית לא שררה עוד בבתים . על חייו בגימנסיה מעיד חברו יוסף פראגר , בנו של הרב ד"ר יצחק פראגר , 4 להלן , המכתב הראשון . 5 מובאים מתוך : Franz Rosenzweig , Dcr Mensch und sein Wcrk — . Gesammelte Schriflen : ( 1 ) Bricfe und Tagebuecher , Haag 1979 יצ א על ידי מרטיגוס נייהוף , עמ' . 5

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help