sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

אביו , גיאורג , מלבד היותו איש עסקים מצליח , היה חבר במועצת העיר , יושב ראש של מוסדות רווחה כללים ויהודיים , וכאיש ציבור גם עמד בקשר עם הקהילה היהודית . הוא חי כאיש נכבד והיה מאזרחיה החשובים של קאסל . אדלה , אשתו , בת יהודים כפריים שעברו לקאסל עם ההגירה הכללית של יהודים כפריים לערים מתוך שאיפה לשפר את מעמדם , מספרת באוטו ביוגראפיה שלה , כי חוותה מעט מאוד מחיי הדת היהודית בילדותה . פעם , בהיותה בת שש , בעוד אביה , אמשל אלסברג , ערך את הסדר , צחקו דודיה כאשר הסבו ולא ידעו את פשר המעשה , ואף הילדים הצטרפו למקהלת הצחוק . אחרי סדר מביך זה שוב לא נערך סדר בביתם , ומכל מנהגי ישראל נשאר רק הדלקת נר הנשמה ביום הזיכרון . בשחר ילדותו היה רוזנצווייג נתון להשפעתו של 'הדוד אדם / הוא אברהם רוזנצווייג , ( 1908—1826 ) אחי סבו . היה זה איש בעל שאר רוח , בקי בספרות ואמנות שהתפרנס , בימים ההם , בטרם הומצאה אמנות הצילום , מציורי דוגמאות של אנשים ובטכניקה של חיתוך עץ . אדם רוזנצווייג , רווק וגיבן , התגורר בבית הורי פראנץ רוזנצווייג . בחברתו של דוד זקן זה הרגיש פראנץ בנוח , והם היו מבלים שעות רבות בצוותא . מדוד זה ספג הנער את הזיקה ליהדות , שכן הדוד אדם היה יהודי מסורתי יותר ומבאי בית הכנסת . גם את ליל הסדר חווה פראנץ רוזנצווייג בצעירותו אצל דוד זה . אפשר שבהשפעתו ביקש הנער בגיל אחד עשרה מורה לעברית . בקשתו אמנם נתמלאה , אך התעניינותו ביהדות ודאי לא טופחה על ידי הוריו , שאמנם מלו אותו , ערכו לו מסיבת בר מצוה , לימדוהו מעט עברית ואביו אף לקחו עמו בימים הנוראים לבית הכנסת , אך לא מעבר לזה . על חינוכו היהודי כתב רוזנצווייג ב 2 . 9 . 28 לריכארד קוד : עם המסורת היה לי בכל זאת נסיון אחר . על החוט הדקיק של המסורת שעוד הגיע עד אלי , היו מושחלים יום כיפור , ליל הסדר ובר מצוה ( על ליל שבת שמעתי רק בהיותי סטודנט , ( והוא , החוט הדקיק , הפך לחוט שעליו יכלו אחר כך להשחיל הכול . וביתר בהירות כתב להלנה זומר ב : 16 . 1 . 18 אבי סבי [ שמואל מאיר אהרנברג ] היה מורם של צונץ ויוסט , והוא גם אבי סבם של דודני אהרנברג . דבר זה השאיר בי מימי ילדותי רושם 3 ראה Rivka Horwitz , 'Adele Rosenzweigs Jugenderinnerungen ' , Leo , Baeck Bulletin שנה , ( 1978—1977 ) 17—16 חוברת , 54—53 עמ' . 147—133

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help