sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

מבוא תולדות יהודי גרמניה בראשית העת החדשה קשורים בדמותו של נער עני כבן ארבע עשרה , שהלך מדסוי לברלין , ולימים היה להוגה דעות ולסופר מזהיר ומקובל בטרקליני ההשכלה של הדור . כוונתי למשה מנדלסון —1729 ) . ( 1789 על סופה של התקופה , לפני עליית היטלר לשלטון ולפני כליון יהודי גרמניה , הטביעה את רישומה דמותו של פראנץ רוזנצווייג , ( 1929—1886 ) סטודנט שהיה כמעט על סף אגן הטבילה ושב לאלוהי ישראל . הוא ויתר על עבודה באוניברסיטה כדי לסייע לאחיו להתחזק ביהדותם והקדיש את חייו להחיות את החינוך היהודי בגרמניה . רוזנצווייג נמנה עם הוגי הדעות האקסיסטנציאליסטיים . הוא היה אחד הראשונים שפיתח פילוסופיה דיאלוגית , ובכך ביטא במובנים רבים את ההגות של המאה הכ . ' הוא דחה את ההגות האידיאליסטית המופשטת של המאה הי"ט ובמיוחד זו של היגל , וניסה לגבש פילוסופיה שבה מתלכדת ההגות עם ההגשמה בחיים . הגותו מעוגנת במידה רבה באוטוביוגראפיה שלו — לדידו אין החיים וההגות ניתנים להפרדה . דרכו היתה דרך שיבה מן ההת בוללות אל תורה ויהדות , ומן האידיאליזם — אל האקסיסטנציאליזם . הוא לא ויתר על השכלה כללית ולא על חיים בתרבותה של גרמניה . אך עם כל זה ראה עצמו כקורבן של דלדול החינוך היהודי במערב בשלהי המאה הי"ט . במכתביו נשמעת טרוניה נגד יהדות המערב בכלל ונגד דור ההורים בפרט על שניסו למצות את היהדות בליברליזם , וביקשו ללכת לקראת החברה הכללית מתוך ויתור על שורשיהם , מתוך הסתפקות ביהדות שטחית ופור מאלית . אחרי שהגיע אל מוקד חייו , דחה את דרך בני דודיו וידידיו הקרובים שהמירו את דתם , וביטאו במעשה זה , כי לדעתם , תם תפקידו של עם ישראל לגבי האנושות ! תשובתו היתה הפוכה — אדרבא , העולם זקוק לעם ישראל , כי הוא הוא העדות למציאות האל בעולם . הודות לאהבתו הגדולה לספרות ישראל על כל שכבותיה והודות להבנתו הגאונית את הדת היהודית לעמקותה הצליח , חרף הרקע היהודי הדל שלו , לחדור לנבכי חיוניותה ולהציגה בפני האינטליגנציה היהודית כאלטרנטיבה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help