sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כל צדדי החיים וההוויה , את הגוף ואת הנפש וגם את הימורים , את התלאה ואת המוות . האלים השולטים בעולם רומאנטי זה טובלים בזוהר נצחים , וכל עב לא יקדיר את רקיעיהם הבהירים . אפום זה נוצר ביוניה , באסיה הקטנה , והוא צמח על קרקע עשיר של חיי מלכים ואצילים , גיבורים שואפי- כיבושים ורודפי-תהילה , סוחרים עוברי-ימים , מחפשי עושר וכל ^ כיות חמדה , אוצרות כמוסים בירכתי תבל , וסקרנותם לא תדע ק ) בעה . אפוס זה מפעם אותו הדמיון העליז , היוצר , הקולט ומעבד כל סיפור משובב נפש , כל אגדה המכניסה את האדם למסתרי ההוויה , והוא רחב יריעה וגדול מידות , גומא מרחקים ומעמקים , ואמת הבנין שלו הוא הסיפור הרחב , השוטף , שאין מעצור לפניו . אחר ושונה מכל הבחינות הוא הפן השני , האפוס השני , שהיוונים הקדמונים העמידוהו בצד האפוס ההומירי והעריצוהו לא פחות ממנו-הלא היא יצירתו של המשורר האיכר הסיודומ , 'מעשים וימים / ו'תיאוגוניה . ' תכליתן של שירות אלה אינה לספר , לשעשע , להנעים לשומע ולענג את רוחו , אלא להורות וללמד , להדריך במעגלי החיים והעולם , לנטוע עמוק בלבבות את הכרת הצדק והיושר , להביא את האדם לידי ידיעת המציאות על שני יסודותיה : מציאות עולם האלים-תורת האלים , ומ ציאות חיי האדם ותנאי קיומו - תורת האדם . אפוס זה הוא אפוא 'ריאליסטי' בשני חלקיו , גם בחלק העוסק באלים וגם בזה המטפל ב'מעשי אנוש , ' וקרקע גידולו איננה תרבות מלכים ואצילים , לוחמים וגיבורים , אלא תרבות האיכר העובד עבודה קשה ומוציא בזעת אפיו לחם מן הארץ , המושך בעול החיים , בחובותיהם ובסבלותיהם , ואץ לבו פנוי לבטלה ולשעשועים . תנאי המציאות הקשה של החקלאות הקדומה תובעים מן האדם עבודה ויגיעה , אחריות ורצינות , חריצות והתמדה , שיקול דעת וזהירות . לא הליכה בגדולות ושאיפה לגדולות , אלא הסתגלות לתנאים הריאליים , הכרתם והשלמה אתם -זה הוא מה שנדרש מן האדם העובד , הרוצה לקיים את עצמו ביושר . גם יחסי האדם בחברה כלפי קרובים , שכנים וידידים מן הדין שיהיו מושתתים על אותם היסודות עצמם : מעשיות , תועלתיות , הדדיות . גם הצדק והיושר , שקיומם עצמאי והם שייכים למערכת האלים , הרי עיקרם שהם משמשים לתקנת החיים ולשיפור קיומו של האדם . אפוס זה לא הדמיון היוצר והפורה מעמידו , מפעמו ומחייה אותו , נ , על 'מק הרק ' ?!! ' ראה להלן / ע 22 ' » יאילן . *

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help