sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כה אבך ביגוני חלום חלמתי , נוךא מאד : אין עמי , עמי איננו עוד . בצעקה קמתי אהה ! אהה ! אשר חלמתי בא לי , בא ! הה אל בךמה אקרא ךתת : על מה ולמה עמי מת ? על מה ולמה מת לשוא ? לא במלחמה , לא בקךב ... גם זקנות , זקנים , גם נשים וטף - כבר אינם , אינם - ספקו כף ! כה אבך ביגוני גם יום , גם ליל : על מה ךבוני ? ולמה אל ? פנקס ויטל יצחק קצנלסון היה מודע לדרך השירית אותה עבר החל משירי נעוריו , עד לשיר הקינה העברי על מות העם היהודי . במחנה העצירים בוויטל שבצרפת אליו הגיע , נכתב שיר הסיוט שהתגשם לנגד עיניו . לנו ניתן רק לנחש מדוע העמיד אל מול הקינה העברית דווקא את שירו של ביאליק אותו תרגם ליידיש . ייתכן כי באמצעות ההשוואה יכול היה להתקרב יותר אל עוצמת האסון הנורא שפקד את מיליוני היהודים שנרצחו . מול הקינה על העולם היהודי ההולך ונכחד , הולך ונעלם , מוצגת האידיליה המתוארת בשירו של ביאליק . קצנלסון העריץ את ביאליק אשר שימש לו בנעוריו מעין סימן דרך לאופן בו נכתבו שיריו בימי נעוריו , על כן מעצימים המאורעות הנוראים של ההווה את היעקרותו מן היסוד האידילי של ביאליק . בשירתו של המשורר העברי הגדול המתורגמת ליידיש גנוזים אוצרות של אהבה , תום והומור , בהם ביטא ביאליק את תפילתו של היהודי לשיבה אל ילדות מוארת ותמימה . מולה בוקעת משורות שירו של קצנלסון קינה בה חובר האסון האישי אל האסון הלאומי - מות אשתו ובניו האהובים והירצחם של המיליונים .

בית לוחמי הגיטאות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help