sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התלבטו בקושי התיא 1 ל 1 גי שבסיפור התורה על בריאת האדם בצלם אלוהים , שהטריד אחר כך את חכמי העיון בימי הביניים , ובביאו ריהם השתדלו ליטול את העוקץ בהרחקתו של דמיון האדם לאלוהים , כגון בהנחה שהאדם נברא כדמות המלאכים . « גם ציור האלוהות כאחדות של נשמה וגוף אינו נמצא במקורות הקדומים . אמנם לפרקים מדובר על נשמה וגוף בקשר לאלוהות . המאמר החשוב ביותר מבחינה זו הוא הוראת חז"ל , שהנשמה ראויה להתפלל לאלוהים בשגח והילול , משום שהיא דומה לו בחמישה דברים . 'הני חמשה ברכי נפשי ( תהלים קג—קד ) כנגד מי אמרן דוד ? לא אמרן אלא כנגד הקדוש ברוך הוא וכנגד נשמה . מה הקב"ה מלא כל העולם אף נשמה מלאה את כל הגוף ; מה הקב"ה רואה ואינו נראה אף הנשמה רואה ואינה נראית ; מה הקב"ה זן את כל העולם כולו אף נשמה זנה את כל הגוף ו מה הקב"ה טהור אף נשמה טהורה ; מה הקב"ה יושב בחדרי חדרים אף נשמה יושבת בחדרי חדרים . יבוא מי שיש בו חמשה דברים הללו וישבח למי שיש בו חמשה דברים הללו' . מאמר זה מובא הרבה בכתבי המקובלים כסמך להשקפתם . אך משמעות הדבר באגדה שונה מאוד ממשמעותו בקבלה . באגדה הקדוש ברוך הוא נמשל לנשמה , אבל הנמשל לגוף אינו כוח אלוהי , אלא העולם הנתון לשלטונו והנהגתו של אלוהים . מה שאין כן בספר הזוהר , שלפי תיאורו גם הישות המסומלת בגוף שרויה בתחום האלוהות . לכאורה נשאר קיים ועומד הצד השווה בעיקרו של דבר , בתפיסת הנשמה כדמותו של אלוהים . אולם גם בנידון זה אפשר לקבוע הבדל יסודי בין הקבלה לבין האגדה . כוונתם של חכמי האגדה היתד , להסמיך את הנשמה לאלוהים בדרך הדימוי האנאלוגי , בהבלטת תכונות או פעולות דומות , ללא הנחת זיקה מהותית מתמידה ביניהם , כלומר דמיון הנשמה לאלוהים לא נחשב אצלם לעצם מהותה ויסוד קיומה . ואילו לפי המקובלים קיום הנשמה מתחילת בריאתה ובמלוא הווייתה הוא כדמות הספירות , שהרי היא נתהוותה ומתקיימת כהעתק ובבואה 19 עיין בראשית רבה , פרשה ח , יא ; שמות רבה , פרשה ל , טז . 20 ברכות י ע"א . נוסח רחב יותר בא בויקרא רבה ( מהדורת מ . מרגליות , ירושלים תשי"ג , ( פרשה ד , ח , וראה שם ציון המקבילות בהערה . ועיין ספר חכמוני לר' שבתי ד 1 נ 1 ל 1 ( ספר יצירה , ווארשה חש"ד , ( דף סד , ע"א—ע"ב .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help