sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אב ואם לגוף בארץ , ומשמע שבכל התחומים , בין למעלה בין למטה , מזכר ונקבה בא ונמצא הכל' . האם והאם שלמעלה הם תפארת ומלכות , כלומר הנשמות הן ילידות הזכר והנקבה שבעולם הספירות . ציורים אלה וכיוצא בהם מורים , שהנשמה נתפסת בספר הזוהר כניצוץ אלוהי ממש , כישות הקרובה לאלוהות קירבה סובסטנציא לית , שלא כשאר הנמצאים , ואפילו ההיכלות והמלאכים העליונים ביותר , שאינם אלא התפשטות לא אלוהית , השתלשלות אצילותית מן הספירה האחרונה . הנחת מהותה האלוהית של הנשמה גם בהווייתה האנושית מובעת בניסוח חריף בדברי ר' משה די ליאון : 'ח ' ואם הנשמה היא בצלם אלהים והיא נגזרת ממנו , היאך הוא ית' דן לעצמו לעצם מציאות הווייתו , שהוא דבר שלו ממש . 'ז ר' משה די ליאון ראה בהענשת הנשמה כמעין הענשה עצמית של האלוהים , שהרי הנשמה היא 'עצם מציאות הווייתו' של אלוהים . בספר הזוהר מודגש , שהנשמה האלוהית היא עצם האדם , והגוף אינו אלא לבוש חיצוני , שאינו שייך כלל למהות האנושית העצמית . ' כשנברא אדם מה כתוב בו ( איוב י , יא : ( "עור ובשר תלבישני" וגו . ' אם כן האדם מהו ? אם תאמר , שאינו אלא עור ובשר ועצמות וגידים , לא כך , שהרי ודאי האדם אינו אלא נשמה , ואלו שאמר [ בפסוק : [ עור ובשר עצמות וגידים , כולם אינם אלא מלבוש בלבד , בגדים הם לאדם ואין הם אדם , וכשאדם זה מסתלק מתפשט הוא מאותם בגדים שלבש' a בנוסחו העברי של מאמר זה בכתבי ר' משה די ליאון מובעת נשמתיותו של האדם אפילו בצורה חריפה יותר י 'ואם העור והבשר הם מלבוש עיין מי הוא האדם , כי הוא פנימה מן המלבוש ... ואמנם כי האדם שהוא בעולם הזה אינו אדם זולתי בהתחבר שלושה דברים בחיבור אחד להיותו דוגמת אדם , והם נפש ורוח ונשמה ... וכשמת אינו מת האדם , זולתי שמתפשט מן המלבוש . « ' הווי אומר , ששורש ההוויה האנושית העצמית נעוץ באלוהות . 10 זוהר ח"ג קעד ע"ב . 11 ספר הנפש החכמה ( בזילאה שס"ח , ( חלק ב , גיליון ג , דף ד ע"א . ועיין ג . שלום Major Trends in Jewish Mysticism : ( ירושלים , ( 1941 עמ' . 236 12 זוהר ח"ב עה ע"ב—עו ע"א . ועיין שם ח"א כ ע"ב . 13 ספר שקל הקודש ( לונדון , ( 1911 עמ' . 34—33 ועיין ספר הנפש החכמה , סוף סימן כא , גיליון יד , דף ב ע"א .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help