sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כמתכונתם , כגון : 'כל העולם לא נברא אלא בשביל זה [ אדם ירא שמים . * ' [ אדם הראשון היה 'כיחידו של עולם' יי , ויכל זמן שאדם חי אימתו מוטלת על הבריות' . אולם המקובלים לא הסתפקו בקביעת מעלתו העליונה של האדם בעולם הזה , שאפילו הרמב"ם הודה בד . במקצת י אלא הפליגו להורות , שמעלת האדם היא בהיותו עשוי כדמות הספירות האלוהיות , ובייעודו ויכולתו להקנות שלמות לכוחות האלוהות בהשגת שלמות לעצמו . מעלות אלה כרוכות באמונה , שמקורה של נשמת האדם הוא באלוהות עצמה , בעולם הספירות . נמצא , שתורת האדם הקבלית מבוססת על שלושה יסודות : ( א ) מקורה האלוהי של הנשמה ; ( ב ) הוויית האדם כדמות הספירות ; ( ג ) השפעת האדם בתחום האלוהות . [ 2 ] יחסי המקור והתולדה בין האלוהות לנשמות מתוארים בספר הזוהר בסמלים שונים . סמל אחד הוא : זרימת הנשמות בנהר האלוהי . ' אמר רבי יצחק : הכל הוא למעלה , שהרי משם יוצאות נשמות לארץ זו , והיא מוציאה אותן ונותנת לכל , משום שאותו נהר המושך ויוצא הוא נותן ומכניס נשמות לארץ זו , והיא לוקחת אותן ונותנת לכל' ' ) מעלות נר"ן . ( ' הנהר הוא ספירת בינה או יסוד , מקור הנשמות או הצינור להעברתן , והארץ היא ספירת מלכות , השכינה , המקבלת את הנשמות מלמעלה ומורידה אותן . בציור אחר מתוארות הנשמות כציפורים הפורחות מאילן שבעולם הספירות . 'נשמה של [ אדם ] מישראל יוצאת מתוך גופו של אותו אילן , ומשם פורחות הנשמות לתוך ארץ זו , תוך מעיה לפני לפנים' . האילן הוא ספירת תפארת או יסוד , שמתוכה פורחות הנשמות לשכינה ונקלטות כזרע במעיה . בכך יש נגיעה לציור האחרון , שאעמוד עליו כאן , לסמל הלידה . 'וסוד הדבר למדנו , שמשמע שאב ואם יש לנשמה כמו שיש 4 ברכות ז ע"ב . 5 בראשית רבה , פרשה כא , ה . 6 שבת קנא ע"ב . 7 מורה נבוכים , חלק ג , פרקים יב—יג . 8 זוהר ח"א יג ע"א . 9 ייתכן שבמאמר זה מסמל האילן את מערכת הספירות כולה וגופו של האילן הוא תפארת .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help