sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא א . מהות האדם ומעלתו [ 1 ] מבחינת מעמדו של האדם בעולם מורה ספר הזוהר השקפה אנתר 1 פוצנטרית מובהקת . האדם נתפס כנזר הבריאה ותכליתה , כעמוד התווך לקיום העולם . 'אמר רבי יצחק לרבי יהודה : כבר שנינו , שכשברא הקדוש ברוך הוא את העולם עשה העולם התחתון כדוגמת העולם העליון ... אמר רבי יהודה r כך הוא ודאי , וברא אדם על הכל ... שהוא קיום העולם , שיהיה הכל בשלמות אחת' ' ) מעלות נר"ן . ( ' מתחילת בריאתו נועד האדם למעלה עליונה בעולם התחתון , כדוגמת ייחודו של אלוהים בעליונים . 'אמר רבי יצחק 1 רצה הקדוש ברוך הוא לעשות לאדם עליון על כל בריותיו , שיהיה יחיד בעולם הזה כמו שהוא ' למעלה' ' ) יסודות האדם 11 ( ' האדנות נתונה במהותו , ואפילו במראהו החיצוני , בדיוקן הקדוש הטבוע בו , ולפיכך בכל מקום שהוא פונה אימתו מוטלת על הבריות ' ) דיוקן האדם . ( ' אמנם בחטאו של אדם הראשון נפגמה הדמות האנושית הנעלה , אבל בכל זאת מובטחת לכל אדם מעלה עליונה בעולם אם אינו מוסיף פגמים בחטאים משלו . הנה לדוגמה אחד התיאורים המופלגים של מעלת האדם ושלמותו : 'בוא וראה , שכל מה שבעולם לא נתהווה אלא בשביל האדם , וכולם [ הנבראים ] בשבילו מתקיימים , ולא נראו בעולם וכולם נתעכבו עד שיבוא מי שנקרא אדם ... שהוא שלמות הכל וכלל הכל ... כיוון שנברא אדם נתקן הכל וכל מר . שלמעלה ולמטה , והכל נכלל באדם' . בעצם ההשקפה האנתרופוצנטרית , החוזרת ונשנית הרבה בספר הזוהר , אין pn 2 n רב לגבי המקורות היהודיים הקדומים . בתלמוד ובמדרשים מוצאים אנו מאמרים רבים , שמאמרי הזוהר מקבילים ומתאימים להם אפילו בנוסחם , ובוודאי נכתבו בהשפעתם ונעשו 1 ועיין זוהר חדש , בראשית , ט ע"ד , מדרש הנעלם . 2 עיין זוהר ח"א עא ע"א . 3 שם ח"ג מח ע"א .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help