sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הפילוסופיה של הפליאה , כפי שהיא מוסברת בשער השלישי , רחוקה איפוא מאידיאל של אינטואיציה מיסטית , הבאה לבטל את ההבדל בין סובייקט ואובייקט ובדומים להבדלים , הנחוצים להכרה ולהבנה . היא מבקשת לפלס לה דרד בין דפוסי הפילוסופיה של המדעים , כמו שהיא נעשתה רווחת בדורותינו , לבין דפוסי הפילוסופיה של הפרשנות ; היא מדגישה את הצד השווה שביניהן למרות ההבדלים הבולטים ביותר : הפליאות גורמות למהפכות גם במדעים . החריגות מן התיאוריות המקובלות , כשהן מצטברות , מאלצות את החוקרים להעמיד "פאראדיגמות" חדשות — לגדור פרצות . רצונך לדעת את המופלא , הכר את העולם הנגלה , וכן להיפר , הפליאה מגלה את צפונות העולם . ואין צורך לומר , שהפליאה מצויה ביותר בתחום המדעים , הבאים לפרש את האמנות , הספרות וההיסטוריה , כשהחוקרים עומדים משתאים ומופתעים בפני פלאי היצירה המקורית בייחודם הגמור . המדע והאמנות מתקרבים איפוא זה לזו . ולסוף : הפילוסופיה של הפליאה מנסה לבסס גישה , המאפשרת ליחיד כלציבור בניין עולם חדש מחומרים רעיונות ישנים וגם חדשים לצרכי שותפות של בני אדם האחראים למעשיהם , בסובלנות הדדית ובהתעוררות של יוצרים , המשתדלת , שכוח הפליאה לא ייסתם מעיינו . שילוב הפליאה במערכת ביקורתית דיאלקטית מראה , שאין רצונו של אדם שליט גמור בעולמו . יש דברים ואנשים , שעמם הוא נפגש , בגילה וברעדה , נפגע ונפתע . השער השלישי מגלה בבירור , שמימד הפליאות אינו סבך של היבכים , כפי שנדמה לרבים מבני דור שלטון המדע והטכנולוגיה . ונהפוך הוא : דווקא בדורותינו חייב אדם לומר , עם אוגוסטינוס Magna mihi 1 — fui questio "נעשיתי שאלה גדולה לעצמי . " מחזיק אני טובה מרובה לחבריי ולתלמידי באוניברסיטת חיפה , שהע רותיהם המריצו אותי לברר כללים ופרטים שבספר . הגברות אורנה פנחס והינדה אוחנה טרחו על הדפסת כתב היד , כשמזכיר רשות המחקר של האוניברסיטה , מר דוד בוקעי , משגיח על המלאכה בעין יפה . קרן תרבות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help