sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כללים של נוהל . הדיון בכמה פעולות חשיבה מדגיש את יחסן האפשרי לפליאה . השער האחרון בוחן את אפשרויות המימד הטראנסצנדנטי של הפלאים בתור העובדות , בשים לב לצרכי עולם מדעי טכנולוגי . מדובר בו על " מהפכות" במדעים מכוח פליאות חדשות , על החרדה מפני התפשטות אמצעי הטכנולוגיה וסכנתם למעט או לסלק תבונה , שאינה שכלתנות פונקציונלית . כנגד השתלטות הדגם של החשיבה המדעית הטכנולוגית על עולמנו — מושמעות כאן טענות הוגי דורותינו ומתבררות . אפשרויות של אוריינטציה תדשה . התורה בדבר אוריינטציה חדשה זו , וכל הכרוך בה והמסתעף ממנה , נקראה להלן בשם היומרני למדי —פילוסופיה של הפליאה . שלושת השערים באים לבסס את מגמתה העיקרית ואת תפקידיה של זו על פי סדר העניינים הנדונים בהם . השער הראשון , המתאר את הפליאה ככלי דעת ( במובנה הרחב , ( הקודמת לידיעת הלא ידוע והפותחת לה פתח , הוא בעיקרו פנומנולוגיה של הפליאה וצורותיה . היא מתארת את הקושי שבתפיסת הדבר המופלא , שאינו מחובר לסדרם של הדברים הידועים והוא מתחמק ובורח על נפשו : תעלומה , חידה או " היבך" ארעי בלבד ? הדיון בדינאמיקה של החשיבה , בטיב דרכיה בהכרה ובהבנה , בשער השני , מסביר את צורות הראציונליות בהתפתחותן ההיסטורית בתרבות המערב . מדובר כאן ביותר מבתרגילים בתורת ההגיון ( זה "המדע העיוני על הסדר" —ש"ה ברגמן . ( פעולות החשיבה , הבאה בעקבות הפליאה והברוכה אחריה , מייחדות את מעמדו של האדם בתרבות המערב בעולם המדעי הטכנולוגי ואת מעמדו של אדם מישראל בתוכו . חשיבות יתירה נקנית כאן ל"ראציונליות הביקורתית הטראנסצנדנטאלית , " שעליה מת בססת הפילוסופיה של הפליאה . הבחינה הביקורתית באה לה מתורת האידיאליזם של קאנט , והבחינה הטראנסצנדנטאלית — ממנה , ועל פי הפירוש שהוםרל מפרש את "האני הטראנסצנדנטאלי" כהנחת יסוד לשיטה הפנומנולוגית שלו . היסוד השלישי בפילוסופיה של הפליאה היא הבחינה הדיאלקטית המתגלה במאבק ובמתחים בין הזהות והשוני , בדו אנפיות , באמביגיות וברעיון האפשרות .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help