sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתיחה תחומו של עיוננו הוא המקצוע הקרוי אנתרופולוגיה פילוסופית , כלומר — הדיון הפילוסופי במהותו של אדם ובמעמדו בעולם וכל הכרוך בו . התיזה העיקרית של עיוננו טוענת , שאדם מחונן בסגולה של פליאה ( תמיהה , השתוממות , השתאות , ( שאינה סקרנות בלבד . בפילוסופיה היוונית הקלאסית ראו בפליאה את ראשית התיאוריה בבחינת התבוננות בדברים שאינם משתנים ( ישים נצחיים , אידיאות . ( הפילוסופים הראציונליסטיים מן המאה הי"ז ואילך ביקשו למעט את ערכה של הפליאה , על ידי זהויה עם הסקרנות , וראו אותה כתגובה לסיבות חיצוניות , שאפשר להסבירן . מושג התיאוריה נשתנה . מן ההתבוננות בישים נצחיים פנו אל הסברת המעשים והמאורעות המשתנים על פי חוקי המציאות , לא מעט גם לצרכי שינוי ותיקון . התנסות המתפלא נעשתה נושא חשוב בעיקר בדורותינו . הפילוסופיה של הפליאה בעיוננו כאן מבקשת להוכיח , שדמות העולם המוצעת על ידי מדעי הטבע , על פי הדגם של החקירה המדעית בימינו , היא רק בחינה אחת של העולם . הפלוראליזם של בחינות , או "עולמות , " מגלה יחסים אחרים לעולם , לחברה ולערכי התרבות . אמנם "מדרש פליאה" זה עוסק בדברים שביסוד , שבהם עסקה המטאפיסיקה בדורות שלפנינו , והוא מסתעף ומתרחב לכמה כיוונים , שבהם נושקים אופקי האמונה וההגות המדעית , המיסטיקה והאמנות . בצומת של ו ? ר 1 ט 1 ידיעה נפגשים חוקרים והוגים , המתעניינים בכמה וכמה תחומים קודם שהם פורשים איש איש למקצועו . בעיוננו כאן הכוונה לקביע 1 ת , שאפשר לאפיין אותן בדיוק מסוים , ועל כל פנים — לקביעות העומדות בתחומו של "שיח קוגניטיבי . "

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help