sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הקדמה מחקרים מסות אלה לתולדות ישראל , שנכתבו ונתפרסמו במשך יובל שנים ויותר על ידי כבוד נשיא מדינת ישראל , רבי שניאור זלמן שז"ר , כונסו ביוזמתה של החברה ההיסטורית הישראלית ליום היכנסו של כבוד הנשיא לגבורות . החלטה זו נתקבלה על ידי הנהלת החברה ההיסטורית הישראלית לא מפני שכבוד נשיא מדינת ישראל הוא נשיא הכבוד של החברה ההיסטורית , אלא משום שהוא שייך למטה 'יודעי עתים' בישראל . ובמשמעותם הראשונית המדוייקת של הדברים : כבוד הנשיא שייך לאותו מטה קטן של חכמים , המכירים מתוך תחושה פנימית וכושר נפשי את ה'ראשיות' של הזמנים שבהם מתהווים שינויי מעמד ופעולות התחדשות בעם ובחברה , ודעת זו היא אצלם שלובה ושזורה ב'בינה לעתים , ' בהרגשה עמוקה ובאבחנה דקה ב'מה יעשה ישראל , ' במה הוא עומד לעשות , ובצו פנימי תקיף מה עליך לפעול בישראל . אכן , ש . ז . שז"ר , נשיא מדינת ישראל בימינו , הוא בן משפחת 'המעוררים , ' ומראשית הופעתו כאיש של פעילות ציבורית , ציונית וסוציאליס טית —והוא עודו צעיר מאוד —לא נלאה מלהזעיק את העם בקריאה : 'עורה ישראל , למה תישן . ' ' דעת העתים' מילאה תסקיד רב ערר בפעילותו , משום שרבי שניאור זלמן שז"ר הוא בן בית 'כל חוזה : ' הוא לא רק יודע , חש מתוך תפיסה רוחנית , מהירה וחריפה , את 'העתים , ' אלא חוזה את הווייתם הפנימית של הדברים , חוזה את הקשר הפנימי בין 'העתים , ' קשר שרק מתוך חזיון , מתוך חזות הכול ניתן לעמוד עליו , לחוש אותו , ורק איש היושב בשער המצפה וצופה יום יום על משמרתו מה מתרחש ועומד להתרחש בישראל , ניתן לו להבין 'בעתים , ' ולהבחין בשבילי התהוות חדשה , חבויים במעבה השיגרה של יום קטנות . ואמנם המסות והמחקרים שכונסו בספר , שנתפרסמו במשך יובל שנים ויותר ( המאמר על 'סופרו של משיח' נתפרסם ב'השלוח' תרע"ג ) מעידים גם על דרכו של שז"ר בדעת העתים , כלומר בחירתו בנושאי עיוניו מתוך תפיסה שבאהבה , גם על נתיבות חזותו את 'הכול' שבהם . בכל המסות , העיונים והמחקרים אנו יושבים ביחד עם המחבר בשער המצפה , ושומעים את קולו של בן משפחת 'המעוררים' הקורא : עורה , ישראל . ארבע הן 'העתים' שלתוכן רוצה הסופר , החוקר והמרצה להכניס את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help