sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאידך גיסא נראו המאורעות עצמם גדולים כל כך , עד שהם עצמם עשויים , כביכול , לשמש ספרות , ערך כשלעצמם . אבא קובנר 'התפשר' - פשרה שהיא עיקר משגהו של הספר " . לעומת זאת מעיר גרשון שקד : "ספר זה אינו מסוג הספרים המנסה לסחוט מאתנו דמעות מכוחן של עלילות "מתח" מזוייף או מתאורי זוועה . כאן אנחנו חשים נתח חי מדברי הימים שלנו " גישה , המנסה לקלוט את המסר ההיסטורי של הספר , מביע משה ברסלבסקי : "אבא קובנר עג בסיפורו עוגה מסביב לקךב , נסתגר בה ומתוכה אינו חורג . הקרב סוגר על האופקים סביב , אופקי אדם , תנועה ועם , עבר ועתיד , ואפילו נוף הארץ המשתרע במפולש לאותה חזית , אין שהות לתת בו עין כראוי . לגבי יצירה מעין זו נטרפות כל אמות המידה המקובלות , השאולות . זוהי כתיבה , שאינה יודעת חיץ בין האמן ובין המציאות שאותה הוא בא לצקת בדפוסים משלו . הוא פוסח על אותו דיסטאנס של זמן , ולא של זמן בלבד , שכל פרוזה זקוקה לו , כדי שהחומר יצטלל " . המבקרים מבקשים תשובה רציונלית לחזיון הספרותי המוזר : מעין מאמץ 'לדחוס' מציאות חיה ורוטטת ומוכרת לקורא מן החיים אל מסגרות מאורגנות של ביטוי סיפורי . מעניינת תגובתו ה'בלתי מקצועית' של קורא , שהיה מעורב מאוד במערכה , במכתבו אל המחבר : "אבר קובנר יקר , קיבלתי הספר השני של ' פנים אל פנים . ' יקר לי חוט של חסד שמשכת אלי - מבלי שאדע מדוע . בהוקרה - ד . בן גוריון . " עיצוב הדמויות עורר את התגובות המפורטות ביותר . מבקרי הספרות המנוסים והבקיאים לא היו מרוצים מן הדמויות ביפנים אל פנים . ' שולמית ריפתין מחמירה : "הדמויות פגומות , חלקיות , אינן חיות , בגלל מטר יריותיו של מקלע זה או אחר , הניתך עליך כמעט בכל אחד מדפי הספר . הקונפליקט לא תואר , לא נותח ; לא ראינו כלל את ברוריה בסבלה , או את איתי במוסר כליותיו , אלא על דרך של רמז נחפז " . גרשון שקד מוסיף : " הדמויות אינן חורגות מפינתן . במידה שקיימים קשרים בין הדמויות הרי הם קשרי עבר בלבד , בלי יצירת יחסים חדשים . כל דמות נשארת צמודה לבעיית עצמה מבלי התרחשויות מבפנים האנשים יותר משהם חיים זה עם זה , חיים הם זה בצד זה " . הערכה באותה רוח מעלה גדעון קצנלסון : " קובנר ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help