sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

קה את אושר הבעילה , המתחרה איתה בקשת החוויות שקדמו לה ובתחושת הפורקן המלא שלאחריה " . ישראל זמורה העיר את תשומת ליבם של הקוראים אל הייחוד יוצא הדופן של הרגשת הטבע ב'עד לא אור . ' הוא ביקש להמשי לה להרגשת הצייד , השרוי בתוך היער . היער הוא ביתו , ממנו מקור פרנסתו ובו - הסכנות האורבות לחייו . ב'עד לא אור' מוצג הטבע כבן בריתו של הפרטיזן היהודי . "המורד הלוחם דבק כאן לטבע והיה עימו לבשר אחד . והחרב - כמוה כטבע : שורשית , גזעית - הכרחית " ! נסיון רציני ראשון להעריך את 'עד לא אור' כיצירה ספרותית נעשה על ידי בנימין הרושובסקי ( ה . בנימין . ( בבואו לסקור את הפואימה על נקודות המוקד שלה הוא מעלה את ההבחנה בין היצירה שלפניו לבין עדות שבכתב . סיפור מעשיהם של פרטיזנים , עלילותיהם ותלאותיהם , אינו נפרש ב'עד לא אור . ' "הדמות המרכזית החיה של הפואימה הוא התל , " בסיס החיים והיציאה של לוחמי היער . אין הפואימה אחוזה ענינית בפרשה ההיסטורית והחווייתית האיומה והעזה כשאול , שקדמה ליער . אין בה הכללות והערכות . אף על פי כן היא מושכת חוטים אל העבר בגיטו ואל העתיד הנחבא מן העין . עיקרה חווייתו של האדם , שנדחק אל היער בכורח הנסיבות . תאוריה מעלים את האדם העומד פנים אל פנים לעומת איתני הטבע , היער , הביצה , האש והרוח . הפואימה רווייה חפץ חיים , המתגלה באמצעות מוטיבים ארוטיים , השזורים בה כחוט שני בהקשרים שונים . המוות כאילו נהדף החוצה . העדרו של המוות במערכות קרב מתבלט דווקא לאור מקרה המוות היחיד בפואימה , שנגרם בתאונה . על כל הפואימה מרחף הרצון העז לא רק להכות באויב , אלא גם לחיות ולהגיע עד אור . בנימין הרושובסקי מבקש לבחון את 'עד לא אור' מתוך השקפה כללית על הפואימה המודרנית בכלל ועל שלוש הפואימות הראשונות של אבא קובנר בפרט . הוא מגיע לידי מסקנה , שהמשורר משליט בפואימה '' את הטיפוסי ביותר , המסמל ביותר . גם הסמלים הקטנים , שבפרטי פרטים , וגם הסמלים הגדולים , שדי להזכירם ברמז על מנת להבהיר לנו את טיבו של המצב - יוצרים את המעט המכיל את המרובה מבחינה מחשבתית ולירית גם יחד . " הפואימה יעד לא אור' עדיין מצפה לתגובות של קוראים וחוק

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help