sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

למצוקות ולקשיים שבאו לידי ביטוי במחאה ולגבש מסמך עקרונות שכותרתו 'תכנון אחראי , שוויוני וצודק במדינת ישראל . ' מסמך זה התייחס לבעיות המרכזיות שזוהו בתכנון בישראל , כגון אתוס פיזור האוכלוסיה , אופיו המפלה והמפלג של התכנון בישראל והיותו תכנון היררכי , ריכוזי ולא משתף . האמירה המרכזית של המסמך היתה כי "יש לשנות את תפיסת התכנון בישראל מן היסוד ! נדרש שינוי עמוק במדיניות התכנון הקיימת בישראל , הן בהיבט של תכני התכנון ומאפייני המרחב והן בהיבט של תהליכי התכנון" ( מסמך עקרונות . ( 10 . 9 . 11 ספר זה מציע נקודת מבט דומה וגם שונה על השינויים הנדרשים בתפיסת התכנון בישראל . הספר מתמקד במתחים בין חזונם של הממסד התכנוני והמתכננים המומחים המשרתים אותו - המייצגים במידה רבה סדרים חברתיים , כלכליים ופוליטיים של הממסד ( המדינה , העירייה או הרשות המקומית ) - לבין הרצונות , התחושות והציפיות של יחידים ושל קהילות . בספר אראה כיצר מהווה פער זה מקור לרגשות תסכול , אי שביעות רצון , חוסר שייכות , פחד כלכלי וניכור , ואף לתחושות של אפליה ודיכוי , שהן למעשה הבסיס למחאה הגורפת שלביטויה אנו עדים בימים אלה . ההסבר לפערים אלה בין התפיסה הממסדית לבין היומיום מוצג בספר על ידי ניתוח היסטורי וביקורתי עדכני של מערכות התכנון הקיימות . בימים אלה מציעה הממשלה הצעות לשינוי המערכות הללו , כגון ההצעה לקידום הרפורמה בחוק התכנון והבנייה או הצעת חוק הוודלים , ששתיהן מציעות לקצר את תהליכי התכנון ואישור התכניות על חשבון שיתוף הציבור והשתתפותו . ניתוח ביקורתי זה רלוונטי גם להבנת התנהלותן של מערכות ממסדיות אחרות , הפועלות כמוקדי כוח שהשפעתם על חיי היומיום של האזרח עצומה . אמנם הניתוח בספר מתמקד בהשפעתן של מערכות אלה על אוכלוסיות מוחלשות , כגון הבדואים בנגב , האתיופים והפלסטינים במזרח ירושלים , אך כפי שמעידה המחאה המתחוללת ברחובות הערים בישראל , מערכות אלה משפיעות גם על המעמד הבינוני , היהודי , העירוני וה'מיינסטרימי . ' הדוגמאות המובאות בספר והמחאה המתחוללת ברחובות הערים ממחישות כיצד זהויות משפיעות על מיקום מרחבי ועל דרגות שונות של פיתוח מרחבי , נקודה שבאה לידי ביטוי גם בהתקוממות העכשווית נגד מצב שבו סקטורים שונים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help