sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ליאות וכשרונות מבריקים ועם זה לא הוקירם ולא ייחס ערר למפעלם האמנותי . ' טיבו האישי של הסופר הוא שמעלה את ערכו בעיני הקהל ולא מלאכת מחשבת של כשרונו / נפוליאון אמר על מחזאי ואדם גדול , על קורניי : ( Corneille ) ' אילו חי — הייתי עושה אותו נסיך . ' [ ג ] גיתה דן פעמים אחדות על הגורמים המטפחים את הכשרון הטבעי וקובעים את טיבו ו על השתלמות על ידי רכישת השכלה , ועל הסביבה התרבותית , שבתוכה חי ופועל האדם היוצר . אף על םי שרגיל היה לשבח את 'בעל המלאכה האחת' ואת הברכה הכרוכה בריכוז , העריך את הרחבת האפקים הרוחניים המעשירה את האדם . חשובה בעיניו השתלמות מתמדת . גיתה עצמו נהג להתייחד עם מיטב היצירות בתחום הציור והפיסול על מנת לטפח את טעמו האמנותי . תמיד עמד תמה ומשתומם מול גאון האדם . עד זיקנה מופלגת היה קורא את מבחר הספרות היפה ומתרשם מן הכשרונות הגדולים , האמיתיים . בשיחות באו לכלל גילוי הערכות מעמיקות על הגדולים בבני הדור , למשל : על ביירון האנגלי והוגו הצרפתי ועל מאנצוני האיטלקי , ומרובות בשיחותיו הערות מבריקות על אישיותם , כתביהם ומסיבות חייהם . ועם ההתעניינות הרחבה באמנות ובספרות , לא הסיח את דעתו מכל הגילויים החשובים במדעי הטבע , שלהם הקדיש שיחות מרובות . בעצמו יצר תיאוריות חדשות , כגון 'גלגוליה 0 של צמחים , ' 'תורת הצבעים' ועוד . וכל כך בטוח היה באמיתות דעותיו בתחום מדעי הטבע , עד שכל ביקורת חריפה נחשבה בעיניו כפגיעה . היה לו גם עוז רוח להילחם עם גדולים כגון ניוטון . ועם שגיתה העריך השכלה מקיפה , שממנה ינקה בעקיפין גם יצירתו הפיוטית , היה מזהיר מפני הגודש שיש בו משום תפיסת המרובה , העלול לפזר את הרוח ולהפריע ליצירה מרוכזת . גיתה ייחד לעתים את הדיבור על היחס בין הסופר ובין סביבתו התרבותית הלאומית . בשעה שהביע , למשל , את התפעלותו משירת בראנז ( Beranger ) ה' ולא רק משירי האהבה , אלא גם מן השירים הפוליטיים שלו , עמד על הרקע התרבותי של האיש ויצירתו . בר מזל היה שחי בפאריס , שהיא צרפת כולה . כל העניינים החשובים של המכורה הגדולה מרוכזים בעיר הבירה , שם בעצם מקום חיותם ושם בעצם מקום השפעתם ... ' העניינים שהוא נדרש להם הם ברובם מטיב לאומי כולל , שקולו של המשורר נשמע כקול העם הכביר . ' בראנ

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help