sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אהבה ושנאה , ייאוש ותקווה , יצרים ותאוות למיניהם , נתונה לו למשורר מלידה ' . המשורר נושא בלבו אור להכיר את העולם החיצוני המעשי לפי צרכיו . 'אינני רוצה' —אמר גיתה — 'לדרוש במסכת זו , עד כמה דעת מלידה ודעת הניסיון נתמזגו והיו אחדים בנפשי . ' כשהיה צעיר בן עשרים ושתים כתב את 'גץ מברליכינגך ( Gotz von Berlichingen ) ללא נסיון חיים וללא דעת העולם החיצוני , וכעבור עשר שנים השתומם על האמת בתיאורו . דעת מצבי חיים אנושיים קדמה לנסיון החיים . גיתה לא העריך ולא החשיב את ה'מקוריות . ' האדם היוצר — מקוריותו באה לכלל ביטוי במרץ , בכוח , ברצון , בכושר יצירה . את השאר מקבל הוא מאחרים , מאמנים גדולים שקדמו לו ומבני דורו . גיתה עצמו הושפע מן המשוררים היווניים הקדומים , בייחוד מסופוקלס , אבריפידס ומינאנדר , מן המחזאים הצרפתיים , ובראש וראשונה ממולייר , וכן החזיק טובה מרובה לשקספיר , לגולד סמית ( O . Goldsmith ) ולסטרן , ( L . Sterne ) שמהם למד הרבה . גיתה לא התעלם גם מכוח השפעתם של הסופרים הגרמניים , יוצרי הספרות החדשה : קלופשטוק , ( Klopstock ) לסינג , וילאנד והרדר . 'לולי קדמו בני ענק אלה , לא היתה ספרותנו מה שהיא עתה . ' . .. כל האמנים והסופרים הגדולים באמת ספגו השפעות שונות , ועל כן לא היו מקוריים במובן המקובל . אף הלהיטות אחר נושאים מקוריים אינה רצויה , לפי דעתו . חבל על המאמץ . 'מייעץ אני להידרש לנושאים מעובדים מכבר . כמה חיבורים חוברו על איפיגניה . ואף על פי כן שונים הם זה מזה , שכן לא הרי ראייתו של אחד כהרי ראייתו של חברו , כל אחד לפי דרכו . ' בהערכת אמנות גאונית לא נחשבו בעיני גיתה שגיאות בתפיסת מראות הטבע וכשלונות בהיגיון . גיתה התפעל מציור נוף של רובנס שיש בו משום ' עיוות הטבע : ' אור השמש מאיר את הנוף משני צדדים שונים . לדעתו , האמן הוא עבד הטבע וגם אדוניו . למטרה אמנותית נעלה מותר לו לנהוג חופש גם בטבע . גיתה לא מצא כל פסול בסתירה פנימית במחזה מאקבת . פעם נראית ליידי מאקבת כאם לבנים , ופעם אחרת כעקרה . כמשורר גדול היה שקספיר רשאי להתעלם מסתירות , ובלבד שהרושם הדראמאטי יהיה עז . רק במעולים באמנים אפשר למצוא ראייה כה גדולה ומקיפה , המתעלה מעל הטבע ומעל ההיגיון . חשובה האמת הפנימית מהמציאות . למעלה מכול החשיב גיתה את אישיות היוצר . יש שמצא בעלי ידיעות מפ

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help