sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

[ ב ] על מה שוחחו השניים ? תחומי ההתעניינות של גיתה היו מרובים עד להפליא , וכל המתרחש בנפש האדם , בחיי התרבות ובמרחבי הטבע היה קרוב ללבו , על כן גם נושאי השיחה הם רבי גוונים . חילופי דעות מרובים התרכזו סביב השירה . גיתה יעץ לאקרמן , משורר מתחיל , להתרחק מפואימות גדולות ומקיפות . לא כדאי לבזבז כוחות יצירה על חיפוש מסגרות כוללות ועל קשרי פרקים , שיש בכך משום מלאכה שאין בה ברכה , והעיקר , חלקים מסוימים בפו אימה לא יגיעו לידי שלימות וחיות , וסוף השירה הגדולה שתהיה מלאה פגמים . ואילו שיר קטן המביע מאורע או חוויה , השאובים ישר מן המציאות , עשוי להגיע לשלימות פנימית ולחיות הנשפעת גם על הקורא . ה'שיר לעת מצוא , ' כשהוא יוצא מתחת יד אמן , הוא בעל ערר רב מפני שיש בו משום התרשמות בלתי אמצעית , מוחשית , משום חוויה רוטטת . יש שגיתה התוודה , שכל יצירתו הפיוטית היא 'שירה לעת מצוא . ' מן החוויה ישר אל היצירה . בשעה שראה הכרח לעצמו לכתוב ללא עיכוב , שרוי היה במצב של 'סהרורי . ' 'כל שירי — שירים לעת מצוא הם , חוויות יום יום חוללום והן מקורם ויסודם . אינני מחשיב שירים הקלוטים מן האוויר , ' 'ואל יבואו ויאמרו . חוויות יום יום נטולות עניין פיוטי , שכן בזה הרי ייבחן המשורר , באם די עושד ברוחו להעלות מתוך דבר רגיל ושכיח משהו מעניין ,... לעשות מזה דבר שלם ונאה ומלא חיים הוא מעניינו של המשורר . ' גיתה היה מציין בשיריו את תאריך כתיבתם , וכך ניהל מעין יומן פיוטי של פרשת חייו . וכך סיכם את דרך יצירתו , האוטוביוגראפית ביסודה , באומרו פעם על הרומאן 'קורבה מתוך בחירה' : ( Wahlverwandtschafen ) ' אין בו אף תג אחד שלא חייתי ולא התנסיתי בו , ואין בו אף תג אחד הנתון כמו שחייתי אותו . ' יש שתהליך היצירה היה שונה לגמרי : מעין 'דגירה' ממושכת על מלאכת מחשבת אמנותית בעמקי הלב במשך שנים . הבאלאדות חיו בלבו תקופה ממושכת , העסיקו את רוחו כחלומות יפים , והדמיון השתעשע בהם . בהשפעת שילר עיצב אותן עיצוב אמנותי . קשה היתה הפרידה מהן , מיצירי הדמיון , כפרידה מידידים ותיקים . זמן רב היה דרוש ליצירה , מאז נצנץ הרעיון בלב וצמחה התכנית בדרך פלא , עד השכלול וההשלמה ( אגמונט —שתים עשרה שנה , אי פיגניה — שמונה שנים , טורקוואטו טאסו — תשע שנים , פאוסט — יובל שנים . ( בתקופת הצמיחה והגידול היתה היצירה הספרותית מתעשרת ומתגוונת ומת בגרת , עד שהגיעה שעתה ללבוש צורה מוחשית ולעלות על הכתב . בעיצובה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help