sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

השנים האחרונות לחייו , בתקופת השיחות עם אקרמן , כתב לא רק שירים בודדים מפליאים ביופיים אלא המשיך לכתוב את האוטוביוגראפית הפיוטית 'חזון ואמת' , ( Dichtung und Wahrheit ) והשלים את החלק השני של פאוסט , שלדעתו 'קל יותר לשכלל את הדום בקלן מאשר לכתוב חלק שני של פאוסט . ' וכן נשתמר בו בגיתה עוז נעורים , אמנם , הבשילה בו חכמת זקנים והתנהגותו נראתה מאוזנת והאדמונית , ואולם לאמיתו של דבר היה לוהט וסוער מבפנים . בגיל 74 תקפו עליו כל כך רגשותיו כלפי נערה בת תשע עשרה , מיוחסת ויפה , * עד שהחליט לשאתה לאשת וביקש את הסכמת אמה . ומפליא הדבר , שלפי עדות עדי ראייה הקסים את האם והבת לא רק בשאר רוחו , אלא גם במראהו הנאה , בהליכתו הגמישה ובברק עיניו הגדולות . ללהט אהבתו נתן ביטוי באחד משיריו הליריים , ( Marienbader Elegie ) הכובש את הלב ביפי צורתו ובעומק רגשותיו . גיתה לא היה חכם סביל , המשקיף בשלווה ממצפה גבוה על החברה ולבטיה , על האדם ובעיותיו , על סופרים והספרות לזרמיה , אלא התייחס אליהם בדריכות ועירנות , מחווה דעתו ומזכן להתמודדות רוחנית . וצורך היה לו לגלות את עצמו , את הרהוריו ורגשותיו , לעתים את נבכי נפשו , כדרך אמנים שיצירתם היא שירת חייהם . באקרמן מצא אדם כלבבו . לפניו עמד צעיר מצוין בהרגשה פיוטית דקה ובתפיסה אסתיטית , פרי התעמקות בשירת גיתה . גם האישיות התמימה , הכנה והחמה של אקרמן קסמה לו . גיתה קירב אותו , הטיל עליו את עריכת כתביו במהדורה האחרונה , וביקש ממנו חוות דעת על יצירות פיוטיות ועל מאמרים אסתיטיים ומדעיים , משל עצמו ומשל אחרים . אקרמן מילא תפקיד של מזכיר ספרותי של גיתה בסוף ימיו , ושל אפוטרופוס על עזבונו הרוחני לאחר מותו . ככל שהעמיקו האהדה והאמון מצד גיתה , עשה אותו יותר ויותר עד ושותף להגיונותיו , לחוויותיו . ואקרמן רשם בנאמנות ובהרגשת אחריות את ששמע וראה —וכך צמחו 'השיחות' במשך תשע שנים . גיתה קרא רבות מהן וסמך עליהן את ידיו . יחסו של אקרמן אל גיתה היה למעלה מיחס תלמיד מעריץ אל רבו הנערץ . אהבה ונכונות להקרבה נתלוו אל ההערצה . אקרמן עמד בנסיונות אישיים רבים ו האיש הצעיר ויתר על לימוד מקצוע ועל ביסוס מעמדו החברתי על מנת להת * אולריקה פ 1 ן לבצוב . ( Ulrike von Levetzow )

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help