sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תהליכי אבחון הערכה ויעדי התערבות בהתייחס לאבחון - מביא את הטכניקות מרכזיות להתערבות , וכן עומד על אתגרים עתידיים בהתערבות עם משפחות . בפרק השביעי , "עבודה סוציאלית בקבוצות עם פונים לשירותי רווחה , " מציג ד"ר אברהם לוי מבוא לעובד המתעתד לעבוד עם קבוצות . בפרק מוצגות כוחה של הקבוצה והתועלות הטיפוליות שגלומות בה , לצד הסיכונים הכרוכים בעבודה במסגרתה מהם יש להימנע . בפרק מוגדרת מהי קבוצה , ומפורט הרקע שהביא להתפתחות העבודה הסוציאלית בקבוצות באירופה , בארה"ב ובישראל . בפרק נדונות השפעות הגומלין בין הידע התיאורטי לבין הידע הנרכש בשדה והדינמיקה הקבוצתית בתחומי חברה אחרים , כדוגמת פסיכולוגיה , סוציולוגיה , פסיכיאטרית , חינוך וריפוי בעיסוק . כן מוצגים תהליכים קבוצתיים מרכזיים , תפקודו של העובד הסוציאלי ומודל תיאורטי של התפתחות קבוצה טיפולית הכולל שישה שלבי התפתחות , משלב ההכנות להקמת קבוצה ועד לשלב הסיום . בפרק השמיני , "עבודה סוציאלית קהילתית בישראל : בין עבר לעתיד , " מציגות פרופ' חיה יצחקי וד"ר עדנה בוסטין את הערכים והעקרונות המהווים את התשתית הרעיונית והמקצועית של העבודה הקהילתית כמתודה בעבודה סוציאלית . מוצגים תולדות העבודה הקהילתית בישראל , שיטות ההתערבות , האתגרים העומדים בפני המקצוע והשלכות השינויים המתחוללים בחברה הישראלית על תפקידם של העובדים הסוציאליים . הפרק משרטט את דמות המתודה הקהילתית כמתייחסת להעצמת הקולקטיב ולתיווך בין הפרט לבין החברה , וכדרך לחזק ולהעצים את כוחם ויכולתם של פרטים וקבוצות להתמודד בהצלחה עם בעיות משותפות . הפרק התשיעי , "פיתוח מיזם ( פרויקט ) קהילתי , " מבוסס על העקרונות והתהליכים של עבודה סוציאלית קהילתית , כפי שהם משתקפים בפרק הקודם . פרופ' אמנון בהם וד"ר אילה כהן מתמקדים בהיבט המעשי ומתארים דרך לפיתוח פרויקט קהילתי ( הקרוי לעיתים מיזם קהילתי . ( הפרק מתחיל בהבהרת המושג "פרויקט קהילתי , " ומציג בהמשך שלושה פרויקטים לדוגמה שכל אחד מהם משקף גישות שונות להתערבות קהילתית . הראשון מתאר הקמת ועד הורים בבית ספר , ומתבסס על גישות של פיתוח מקומי והפעלה חברתית . השני , הוצאת חוברת מידע לזכויות של משפחות חד הוריות , משקף גישות של תכנון חברתי ופיתוח מקומי . השלישי , הקמת מועדונית לילדים עם צרכים מיוחדים , מבטא תכנון חברתי והפעלה חברתית . בהמשך לכך מתוארים שבעה שלבים מרכזיים בפיתוח כל פרויקט . בפרק העשירי , "גישת הכוחות בעבודה סוציאלית , " רן פרופ' בן ציון כהן ב"גישת הכוחות" בעבודה הסוציאלית . הדוגלים בגישה זו קוראים למטפלים לארגן את הידע המקצועי מתוך הבנה שמהות האדם נבנית מכוחות ולא מפתולוגיות , וכך גם תכניות הטיפול והשיקום . גישה זו הופיעה לראשונה בספרות המקצועית של העבודה סוציאלית לפני 20 שנה , וחוללה שינוי במקצועות הטיפוליים ברמה העיונית והמעשית כאחד . היא ביקשה למתן את ההתמקדות הכמעט בלעדית של אנשי מקצוע בפתולוגיות , מצוקות ובעיות , ולהעביר את הדגש אל הכוחות והיכולות של המטופלים . מטרת העבודה הנגזרת מעקרונות אלה היא לאפשר לבני אדם לממש את הפוטנציאל שלהם ולשפר את איכות חייהם . בפרק נעשה ניסיון לזהות , מתוך התבוננות ביקורתית , את ההקשרים והתחומים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help