sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הצנזור הגרמני , שהוטעה לחשוב כי לפניו מחזה מיתולוגי המתאר פרק בעברה של יוון , הרשה את הצגת המחזה , בעיר "הנצורה" מבחינה פסיכולוגית , הכבושה והמושפלת . יונסקו בחר בקרנפים הירוקים בעלי הקרן האחת ובעלי שתי הקרניים , הקרנף האפריקני והקרנף האסיאתי , כדי להראות באופן ממשי את הכוחות האלימים שהפילו חיתתם על אירופה , אפריקה ואסיה כאחת . מאכס פריש בחר להציג זאת בדליקות המרובות , בחביות הנפט הנעימות תחילה במקום אחד ולאחר מכן בכל מקום . הרקע הוא שווייץ כ"מקום אחר , " הרומז לגרמניה . היום כאן ומחר כל העולם . ברכט בחר כגנגסטרים של שיקאגו , תחילה , סחיטה ואיומים בפינה אחת ולאחר מכן היד האכזרית הרוצחת כל מתנגד בכל אתר ואתר . זאת כתוספת למחרוזת מערכונים בהם ביטא ישירות את מהות הנאציזם , ערב הפיכתו לסכנה לעולם כולו . " הדבר האחר" מתקיים בשני מובנים . העכברים נושאי הדבר מצטיירים בממשותם וכך גם זבובי המוות , הקרנפים , חביות הנפט או מקומות הישיבה המתרבים במחול סהרורי במחזה של יונסקו , או אנשי מדע הגרעין , שנכלאו בבית חולי הרוח במחזהו של פרידריך דירנמט "הפיסיקאים , " שגם הוא כמו "הכיסאות" נכתב בעקבות הזוועה האטומית שהתגלתה בשלהי מלחמת העולם השנייה בהירושימה ובנגסאקי . בעת ובעונה האחת נשמר מקומן החשוב של התופעות במקורן , כמו מהותה של טוטליטריות , הסכנה שבדיקטטורה , מרחץ הדמים שהקונפורמיזם והאדישות מוליכים אליהם . המלה הייצוגית האלגורית מופיעה כבעלת שתי משמעויות . הדבר הוא גם מגיפה וגם מלחמה . הקרנפים הם גם בעלי חיים בעלי קרן במצחם וגם לובשי מדים נאצים , פשיסטים , או מיליטריסטים יפאנים . המחזה , בקנה מידה גדול יותר , הולך בעקבות המלה האחת . תבנית שלמה , רעיונית ועלילתית , פועלת במישור הגלוי " ) הדבר האחר ( " ובמישור הסמוי " ) הדבר . ( " "הדבר" שלמענו נכתב המחזה האלגורי מוגדר בשמו ובכינויו , היטלר , נאצים , גסטפו , מוסוליני , פאשיזם , מלחמת השמדה בשנים . 1945-1939 "הדבר האחר" מתפשט למובנים רבים , לפירושים שונים , אבל במרכז הפירושים נמצא הגורם היציב המוגדר שלמען ביטויו נכתבה היצירה ואף לבשה לבוש ז'אנרי של משל ונמשל . האלגוריה זוכה להמחשה , המשל הוא מוחשי , במרכזו קרנף , זבוב , עכברוש , חביות נפט , דליקות והצחות , בתהליכי התרבות והצטברות עד לאימה ולשיגעון . הרמז , פתרונו של המשל , נסתר , ולכן ניתן לו מרחב גדול של תמרון רוחני בעת פירוש היצירה . אבל התפשטות המשמעות הנרמזת אינה מבטלת את מוחשיות התופעה שלשם תיאורה נכתב המחזה ; היא רק מוסיפה לה עוצמה ותשתית רעיונית רחבה . המחזות האלגוריים מצטרפים למסורת המחזאות הסמלית , דוגמת "השחף" של צ'כוב , שבו ממלא השחף המפוחלץ תפקיד בבואתי , להאיר את גורל הגיבורים ( למעט הרופא והסייס ) כיצורים חיים שנשמתם ניטלה מהם והם חיים , למעשה , חיי פוחלץ . מקומם של מחזות אלה שמור להם במסגרת של יצירות סימבול צנטריות , המעמידות במרכזן סמל מפתח ראשי , כמו ברומנים של הותורן , מלוויל , קפקא . בין יצירות אלה גם הרומן "הדבר" של קאמי , ויצירה מאוחרת יותר הנוגעת בנאציזם , "תוף הפח" של גינתר גראס . אבל הזדקקותם של המחזות לתופעות אימתניות כמו הנאציזם וראשיתה של הלוחמה האטומית , קבעה לסמלים איכות מיוחדת , במקום הלווייתן הענק האחד ב"מובי דיק" — חיוה ענק רבות אצל יונסקו . במקום השחף היפה , הנשאר ביופיו גם לאחר המתתו בידי הצייד — העכברושים מעוררי הפלצות , זבובי המוות האימתניים . במקום הצמצום המסוים , הנגזר על גיבורו של קפקא ב"הגלגול" או בסיפור "במושבת העונשין" - התפשטות אינסופית של הצתות ואש בוערת אצל פריש . היצירה הסימבול צנטרית מן המסורת הוותיקה ברומנים של

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help