sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בשער הספר כרך שני מתוך הטרילוגיה שנועדה לבחון את המעבר ממודרניזם לפוסט מודרניזם במאה העשרים , שנחצתה על ידי המלחמה והשואה . וזאת , בכל הקשור לתמורות בצורות יסוד בספרות העברית ובעיון תומך בספרות העולמית . בכרך הראשון נבחנו שני סוגי מבע : מטא ריאליזם וריאליזם , כאופייניים לספרות שקדמה למלחמה ולשואה , וכמענה לרוח התקופה . בכרך הנוכחי נבחן הביטוי הספרותי שניתן למאבק במוניזם , פולחן השליט האחד , שכוחות ההרג והכפייה נמסרו בידיו והתוצאות ההרסניות שנגרמו בשל כך למין האנושי , לחירות הפרט ולמסכת ערכיו . בקוטב הנגדי מוצב הפלורליזם , שעניינו בהתוודעות לאדם בייחודו ובסגוליותו . מתרחק מפולחן העוצמה שמקורה בתאוות השלטון , מקדשת אה כל האמצעים . וזאת בצידוק גזעני , לאומני , בסולם ערכים מעוות מן הבחינה המוסרית של חמלה והיחס לזולת . רובו של הכרך השני מוקדש לפגיעה בעם היהודי , יותר מאשר בכל האומות שקיומן הועמד בסכנה , במהלך מלחמת העולם השנייה והשואה , ובתוצאותיהן ההרסניות של שאיפות פוליטיות שתלטניות , אידיאולוגיות מעוותות , בלבוש מיתולוגי ובאמצעים רצחניים מן המשוכללים ביותר . המבוא של הכרך נדרש להגדרה של מצבים קיצוניים , בעקבות תחלואי המאה העשרים , כתוספת לפואטיקה של הטרגדיה . ומהגדרה זו לסופרים שהיטיבו לבטא מצבים מעין אלה בהמחשה יצירתית . לשם כך נבחנו מחזות שנדרשו לזוועות במחנות ההשמדה באירופה כמו גם ב"פלנטות אחרות , " שגם בהן הושחת בתכנון שיטתי ובביצוע סדיסטי צלם האדם . מתוך הספרות העולמית , במיוחד מחזאות , נדונו יצירות מאת ז'אן פול סארטר , אלבר קאמי , רולף הוכהות , פטר וייס , ברטולד ברכט וארתור מילר . המחזאות העברית , שהשואה במרכזה , הוצגה מתוך בחינת האמצעים הספרותיים המיוחדים כתיאורן של התרחשויות שנבצר מכוח הדמיון להתמודד עמן . כזהו הניסיון להראות את גורל הנעקדים בכתבים של יצחק קצנלסון , אהרן מגד , חנוך לוין , יהודה עמיחי , משה שמיר , שמואל הספרי , בן ציון תומר , לאה גולדברג , מוטי לרנר , נתן שחם , איתמר יעוז קסט , שמאי גולן , יונת ואלכסנדר סנר . וכן בציון מיוחד של שלושת המחזות ובהם "גטו , " מאת יהושע סובול . דיון נרחב במיוחד הוקדש לאהרן אפלפלד , שיהדות אירופה , וכל שעבר עליה , לפני , בתוך ואחרי , היא במוקד של מכלול יצירותיו . המעבר מן המוניזם הרצחני , בהוקעתו במחזאות , לפלורליזם החיובי , נפתח בהתוודעות לאני ולאחר , כמציינת יצירות בסיפורת העברית . לכך מוקדשת ההתייחסות לכמה מן הסופרים הבולטים מתוך סופרי דור הפלמ"ח ומלחמת העצמאות . ראשון ביניהם ס . יזהר , במקהלת הקולות שידע להשמיע ביצירתו האפית הגדולה "ימי צקלג , " בסיפורים דוגמת "השבוי" ובכמיהה למרחב הפתוח כמו בסיפור "הנמלט . " התבוננות במגוון של דמויות , כל אחת במסגרת עולמה וגורלה , הוצגה בסיפורים מאת אהרן מגד , ומשה שמיר , בסיפורים בהמשך לדרכו ברומנים שכתב . בהקשר של כתיבה פלורליסטית , נודעה חשיבות רבה לנוסח הרשומון בכתבי נתן שחם , וכך באמנות הציור של דיוקנאות בסיפורים של חנוך ברטוב . מקום מיוחד נודע לגישתו האנציקלופדית של דוד שחר , בסוגת הלוריאן , כהרחבה סוגתית של הרומן . מוסיף לכך דמויות בתשבץ של דיוקנאות , המבטל והמקיים בעת ובעונה אחת אה הזהות של כל החלקים שהותכו יחדיו לנפש פועלת יחידה במינה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help