sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

סוכנות אינטרטקסטואלית חנה קרונפלד " אני רוצה לבלבל את התנ"ך . אני כל כך רוצה לבלבל את התנ"ך . " יהודה עמיחי ' א . הקדמה עד הופעת תיאוריות הרמיזה והאינטרטקסטואליות של זיוה בן-פורת , במחצית השנייה של שנות השבעים ; 1976 , 1973 , Ben-Porat ) בן-פורת , , 1979 , 1978 , ( 1985 נקל היה לזהות באיזה צד של המתרס האינטרטקסטואלי נמצאת גישה מחקרית נתונה , או לפחות כך נראו הדברים על פני השטח . מי שעיקר עניינם היה בסוכנות ובכינון סובייקט שירי , סביר היה להניח שמסגרתם התיאורטית תהא אחת מן השתיים : תורת מקורות מסורתית , או ביקורת "חרדת ההשפעה" נוסח הרולד בלום ; שהרי הן "ציד המקורות" הטרום-תיאורטי של פעם והן המודל הבלומיאני של העשורים האחרונים שימרו תפיסה היררכית וקאנונית של דינמיקה ספרותית והתמקדו ב"סופר החזק" ( ואצל בלום המדובר תמיד בסופר ולא בסופרת ) וביחסו לסמכותם של "סופרים חוקים" מוקדמים ומאוחרים . לעומת זאת , מי שהתמקדו באופני המחזור והשכתוב השונים של טקסטים במסגרת דינמיקה ספרותית שוויונית ובלתי-מדירה , סביר היה להניח שנטייתם תהיה לתיאוריות של אינטרטקסטואליות כמארג אנונימי של ציטטות נוסח ג'וליה קריסטבה ; שהרי הן תפיסת האינטרטקסטואליות של קריסטבה ובארת והן גלגוליה המאוחרים יותר בפוסטסטרוקטורליזם האירופי והאמריקאי ייחסו סוכנות לטקסטים עצמם ולא לסובייקטים התרבותיים האחראים לייצור הטקסטים ולהתקבלותם . זיוה בן-פורת סירבה מלכתחילה לקבל את הדיכוטומיה הזאת בכך שהעמידה במרכז המודל התיאורטי שלה את מוכנותו של הקורא כמממש מהלכים אינטרטקסטואליים דו-כיווניים . בזאת הטרימה בן-פורת , כבר בתפיסת הרמיזה הספרותית שלה , את המפנים התיאורטיים שהחלו להסתמן בתחום בכללו רק בשנות התשעים . אך למרות תרומתה החשובה , ולמרות המהלכים התיאורטיים החדשים של העשור האחרון , הנטייה לזהות סוכנות עם מודלים של השפעה , והיעדר סוכנות עם אינטרטקסטואליות , נשארה מקובלת עד עצם היום הזה . הדיכוטומיה החדה בין ' בתוך "אני רוצה לבלבל את התנ"ך" ( עמיחי , , 1989 עמי . ( 131

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help