sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מלכל קבוצת זהות אחרת בישראל , לפחות בהקשר של השימור והאשרור של זהותם היהודית על השלכותיה הפוליטיות . כמובן , אופייה היהודי של המדינה , או היעדר ההפרדה בין דת לפוליטיקה בישראל , משמש באופנים רבים גם את הזהות הדתית ומשפיע עליה עמוקות . אבל , כאמור , לא זה ענייני כאן . המסורתיות מאירה גם , על דרך הניגוד , את סוגיית היעדר הזהות העדתית בקרב החילונים , או ליתר דיוק את הכחשתה של זהות זו . היא מדגישה את בנייתה של החילוניות הישראלית ( האשכנזית ברובה ) על בסיס הרחקתה של הזהות העדתית ( הן האשכנזית והן המזרחית . ( במילים אחרות , המסורתיות מבליטה את התכחשותה של החילוניות הישראלית למסורת העדתית שלה , ואת מורכבותה הרבה של המציאות הישראלית , מורכבות שהפוליטיקה הלאומית ( החילונית ) המאחדת מבקשת להסוות . היא מדגישה את פיצולה של החברה הישראלית , הן מבחינה אתנית והן מבחינה דתית , וזורה אור על מערכי הזהות המגוונים בה , בכללם הזהות החילונית . המסורתיות , המזוהה בישראל עם המזרחיות , אינה יכולה להתעלם מזהותה העדתית , לדחוק אותה הצדה או להתכחש לה . הדבר נכון ביתר שאת באשר למסורתים האשכנזים ( כחמישית מכלל המזדהים כמסורתים ; ראו לוי ואחרים ;( 2002 בעבורם הזהות המסורתית מחייבת התמודדות חדשה עם הזהות העדתית . הדיאלוג המסורתי עם המסורת היהודית על רכיביה הדתיים , האתנו לאומיים והעדתיים מדגיש את היעלמותו של הדיאלוג החילוני עם המסורת.- החילוניות הישראלית נטשה את הדיאלוג הזה והיא מונעת את האפשרות לחדשו בעתיד . תחת זאת היא נסמכת על בנייה ( ויש אומרים המצאה ) של מסורת לאומית מדינתית . אף על פי שלמסורת הלאומית יש רכיבים דתיים ועדתיים מובהקים , היא מתכחשת להם ושוללת את הלגיטימיות שלהם , לרוב בשם ערכים ממלכתיים ( אטטיסטיים ) של האחדה , שזוכים לכותרות דוגמת "אחדות לאומית" ( בעיקר אל מול האיום שמציב האחר הלאומי , ( "קיבוץ גלויות , " "כור היתוך" ו"איחוי שסעים . " הזהות הפוליטית הלאומית המדינתית - והמסורה הלאומית שהיא בונה ומקדמת - משמשת אפוא מעין תחליף למסורת דתית אתנו לאומית , אך גם למסורת העדתית . מחירה של נטישת הדיאלוג עם המסורת הוא בין השאר ראיית המסורת כעניין דתי מובהק . התפקיד השני של המסורתים בכל הנוגע להבנת החילוניות הוא חשיפת תמונת העולם הדו קוטבית המאפיינת את החילונים . תפקיד זה מתברר בבחינת יחסם של החילונים אל המסורתים . הללו חווים לחץ מתמשך מצד החילונים ( וגם מצד הדתיים ) לנטוש את העמדה "השעטנזית" או "ההיברידית" שלהם " ) לא זה ולא זה" או "גם זה וגם זה . ( " הם נדרשים לנקוט צד ולפעול כמתחייב מבחירתם - כלומר לוותר על אורח החיים היהודי במרחב המחולן לכאורה , או לחלופין

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help