sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ראשיים . התפקיד הראשון הוא הצעת נקודת מבט ביקורתית רב ממדית על החילוניות . יהודים ישראלים מסורתים , באורח חייהם ובתפיסה שמנחה אותם , חושפים את הבעייתיות המאפיינת את הגדרת הישראליות היהודית החילונית הדומיננטית . אך שלא כמו הביקורת הדתית , נקודת המבט המסורתית אינה מתבססת על הניגוד בין הדתיות לחילוניות או בין המסורתיות לחילוניות . נקודת מבט זו מאתגרת מושגים מקובלים בשיח הפוליטי , וחושפת את נזילותן של קטגוריות דוגמת "חילוניות" ו"דתיות , " ושל הגדרות כגון "הפרדה בין דת למדינה" ו"כפייה דתית . " היא מושתתת על התפיסה שאורח חיים יהודי מינימלי , המתבטא במידה כלשהי של קיום מצוות , חיוני להגדרת הזהות האתנו לאומית היהודית " ) היהודיות , " גם אם לא היהדות כדת . ( תפיסה זו שופכת אור על הפרשנות החילוניות היהודית בישראל , שעל פי רוב רואה בזהות היהודית זהות מובנת מאליה שאינה דורשת שימור וחיזוק . בהקשר זה מתבררת תלותה של החילוניות הישראלית במדינת הלאום היהודית . המרינה החילונית לכאורה מאפשרת ומבטיחה את קיומם של כמה מרכיביה העיקריים של הזהות החילונית , ובכללם הרכיב היהודי . נקודת המבט המסורתית מבליטה את הזדקקות החילוניות לנוכחותה הבולטת של הדת בזירה הציבורית ובתרבות המדינה ( כלומר לאי הפרדה בין דת למדינה ) - הן לצורך אשרור יהודיותה והן לשם הבטחת המעמד הפוליטי המועדף שמעניקה הזהות היהודית במסגרת מדינת הלאום היהודית . העמדה המסורתית , שאינה מסתפקת במבנים הסמליים שמספקת המדינה לאשרור זהותה היהודית , מראה שהחילוניות יכולה להיות "יהדות של בררת מחדל" - כלומר מוגדרת על דרך השלילה - דווקא משום שהתרבות הפוליטית בישראל אינה מאפשרת הפרדה ממשית בין דת למדינה . בין השאר , המסורתיות מראה זאת משום שאין היא בגדר המובן מאליו ; החילונים אינם נדחפים לבחינה עצמית משום שהם הם המגדירים את תנאי שיח הזהות הישראלי יהודי . עם זאת , העמדה המסורתית אינה זוכה לביטחון הזהותי שמעניקה ההסתגרות האורתודוקסית מפני שיח זה . כך מדגישה המסורתיות שהזהות החילונית הדומיננטית אפשרית רק בתנאים של רוב דמוגרפי יהודי ( אל מול הערבים הלא יהודים , ( ובעיקר בתנאים של רוב תרבותי פוליטי חילוני ( אל מול עמדות מתחרות בשאלת היחס אל המסורת היהודית . ( המסורתיות מצביעה אפוא על כך שהחילוניות היא "היהדות של הרוב , " גם אם החילונים בישראל אינם רוב מבחינה דמוגרפית . לשון אחר , המסורתים - שנחשבים מיעוט תרבותי פוליטי אף על פי שהם אחת הקבוצות הגדולות ביותר של יהודים ישראלים , אם לא הגדולה שבהן ( הנתונים שמציגים הסקרים בסוגיה זו נתונים לפרשנויות שונות ) - מחדדים את היותה של החילוניות , תרבות הרוב מבחינת הכוח הפוליטי , בעמדת עדיפות . מתברר אפוא שהחיבור בין הפוליטיקה לדת חיוני לחילונים יותר

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help