sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המחויבות הדרושה למבני המשמעות היהודיים , לשימורם ולפרשנותם מחדש אל מול אתגרי העידן המודרני המאוחר ; והיא מזהה מנהגים יהודיים שהם מהותיים בעיניה לשימורה של זהות יהודית בעלת תוכן - לאו דווקא משום שמקורם בציווי אלוהי , אלא בעיקר משום שהם מגלמים את משמעות היותך יהודי . בעשותה כן נותרת העמדה המסורתית נאמנה לעיקרון הפרקטי , שלפיו היהדות היא אורח חיים ולא רק מוצא או טקסט . עם זאת , המסורתיות מציגה פרשנות עדכנית של המסורת ומבקשת להתאימה לרוח הזמן . הפרשנות הזאת מתרחשת על רקע הזיהוי של העולם המודרני המאוחר כמרחב חילוני בעיקרו , שהשתתפות פעילה בו מחייבת חריגה מן ההלכה היהודית בפרשנותה האורתודוקסית . ואכן , מסורתים רבים רואים בדגם החיים האורתודוקסי דגם נעלה אך לא מעשי בעידן המודרני . המסורתים מציעים לדעתי חלופה מרתקת לקשר המורכב בין דת , מודרניות , מסורת , לאומיות ועדתיות . הם מערערים כאמור על הדיכוטומיה דתי / חילוני , חושפים את מגבלותיה של תפיסת העולם שעליה היא מושתתת , מאירים את הנחותיה הסמויות של תפיסה זו ומכוונים את מבטנו אל האי עקיבות של כמה מטיעוניה והנחותיה . ואולם , שיח המודרניזציה והחילון הפך את המסורתיות בישראל לתופעה אנומליה לכאורה , ורבים מהמחקרים מתמקדים בחיפוש " פתרון" לה - במקום לראות בה תופעה חיונית שעשויה לסייע בהבנת החברה הישראלית , בהציעה נקודת מבט חלופית לבחינת יחסיה הסבוכים של הישראליות עם המסורת היהודית . תיקון הכשל המחקרי והעוול התרבותי הפוליטי הזה היה מניע חשוב לפרויקט המחקרי שעליו מבוסס הספר . אני קורא כאן לנטישת תזת המודרניזציה והחילון ולאימוצן של מסגרות תיאורטיות ופרדיגמטיות רגישות יותר למאפייניה של המודרניות המאוחרת , מרובת הפנים ו"הנזילה" ( באומן . ( 2007 שינוי פרדיגמטי כזה עשוי להביא לפיתוח גישה מחקרית , וכן עמדה חברתית , תרבותית ופוליטית , שיתעלו מעל לחלוקות הדו קוטביות של הזהויות היהודיות בישראל . בכל הקשור לדיוננו כאן , אפשר לומר שהמסורתים ממלאים שני הפקידים . 2 עם זאת , יש לומר שרבים , גם מקרב אלה שחקרו את המסורתיות מנקודת המבט של תזת החילון והמודרניזציה , ראו בה בסיס אפשרי לבניית זהות קולקטיבית פוזיטיבית רבת חשיבות , הכירו בתרומתה הייחודית ללימוד החברה הישראלית ורמזו על הצורך להתעלות מעל לשיח המודרניזציה . עבודותיהם של משה שוקד ושלמה דשן בולטת במיוחד בהקשר זה ( ראו שוקד . ( Deshen 1978 ; 1984 כמו כן , עבודתו של מאיר בוזגלו ( 2008 ) היא אחד הניסיונות העשירים והפוריים ביותר להציג הבנה זהירה של המסורתיות , המשוחררת ממגבלותיו של שיח המודרניזציה וחושפת את הפוטנציאל החיובי הגלום בה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help