sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

במסגרת תזת המודרניזציה והחילון , המציבה את הדתיות והחילוניות כשני קטבים מנוגדים , ותיארו אותה לרוב כמקבץ לא עקבי וחסר שיטתיות של נהגים , אמונות , ערכים וזהויות - מעין שעטנז של "גם זה וגם זה" או "לא זה ולא זה . " קיצורו של דבר , המסורתיות הוצגה כחסרת ייחודיות . טענתי היא שבחינה חיובית ואמפתיה , אך ביקורתית , של עולם המשמעויות , הערכים והזהויות המקופל במסורתיות מראה דווקא אה אופייה המודרני של עמדה זו . המסורתיות מציגה דגם של מודרניות שלאו דווקא מלווה בחילון , לפחות לא בחילון מלא של כל תחומי החיים . היא משכילה לנהל דיאלוג עם המסורת בלי ליפול קורבן לתפיסה המקבעת שלה . מעמדה ייחודית זו היא מציעה זווית ראייה חדשה לבחינת החילוניות בישראל . אמנם העמדה המסורתית אינה היחידה שמציעה חלופה כזאת ; התנועה הקונסרווטיבית והתנועה הרפורמית מציעות אף הן דגמים חלופיים לפתרון המתח שבין מסורת ודתיות לבין מודרניות . אבל נוכחותן של תנועות אלו בישראל מצומצמת למדי , ולכן בחרתי שלא לכלול אותן בדיון . ענייני בספר זה בזרם החילוני המרכזי , בעל הדומיננטיות המספרית והתרבותית , המגדיר את עצמו בעיקר על דרך השלילה ( חילוני הוא מי שאינו דתי . ( כפי שאתאר בהמשך ( ראו בעיקר בפרק השלישי , ( החילוניות בישראל אינה הומוגנית . לא כל ביטוייה זהים , ולא כולם נתונים לאותה הביקורת מצד בעלי העמדות המסורתיות . ישנן פרשנויות עשירות של חילוניות המציעות תשובות מורכבות לאתגר המסורתי ( וייתכן שיש לשייכן למערך עמדות מסורתי ולאו דווקא חילוני , ( אך אלו הן עמדות מיעוט , וכאמור לא בהן מתמקד ספרי . נקודת המבט המסורתית מאירה גם את האורתודוקסיה היהודית בישראל באור חדש , אך גם זה אינו עניינו של הספר . המסגרת התיאורטית הרחבה שתשמש לי לביסוסה ולהנהרתה של האפיסטמולוגיה המוצעת היא מה שמכונה לעתים "המהלך הבתר חילוני" post- ) . ( secular כוונתי לשיח האינטלקטואלי הביקורתי ההולך ומתעצם העוסק בחילון ובחילוניות וברשת הסבוכה של טיעונים , ערכים וזהויות הכרוכים במושגים אלו . השיח הביקורתי בוחן בדקדקנות את רכיבי תזת החילון והמודרניזציה - תזה שאפשר לראות בה מעין פרדיגמה , או מסורת מכוננת של שדות מחקריים ושל תופעות תרבותיות פוליטיות חברתיות מגוונות - ומבקש להציע שפה חרשה שתאיר באור חדש לא רק את העמדות המסורתיות ואת ביטוייהן המגוונים , אלא גם עמדות אחרות , קרובות או מנוגדות לה . העמדה המסורתית , ולא רק הפרשנות האורתודוקסית , משמשת כר פורה לביטויי מחויבות למסורת היהודית ולהיבטיה הפרקטיים . היא מצליחה לייצר את . 1 על יחסם של המסורתים לתנועות אלו ראו ידגר , 2010 פרק שביעי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help