sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה בספר זה אציע עמדה ביקורתית , מנקודת מבט מסורתית , על החילון והחילוניות בישראל . אבחן בו כמה מרכיביה המרכזיים של הזהות החילונית הדומיננטית בישראל , ואיעזר לשם כך בתובנותיו של השיח העכשווי של ביקורת החילון , המציג את החילון כתזה סוציולוגית וכנרטיב היסטורי . ביקורת החילון והחילוניות אינה חדשה בזירה הציבורית בישראל , והיא נשמעת בעיקר מקצהו האחד של המבנה הדו קוטבי דתי-חילוני : זוהי ביקורתם של אלו שמגדירים עצמם "דתיים , " כלפי אלו שמוגדרים "החילונים" ( כמעט תמיד בה"א הידיעה , לציון קבוצה שלמה , הומוגנית , שטיבה ידוע היטב לשומע . ( ביקורת זו מוכרת היטב לכל מי שנחשף לדיון התקשורתי על "מלחמת התרבות" ועל "השסע הדתי-חילוני . " היא מציגה את החילוניות כתרבות ריקנית , ומסווגת אותה לעתים כאחר המוחלט , המייצג כפירה מרושעת לשמה . ביקורת זו היא רכיב מרכזי בבנייתו של האני הקולקטיבי ( המוגדר "דתי , " "חרדי" או "אורתודוקסי , ( " ונדמה שהיא תורמת להבנת הזהות הדתית בישראל יותר משהיא שופכת אור על החילון והחילוניות . כאמור , אציע כאן נקודת מבט אחרת לביקורת החילון והחילוניות , נקודת המבט המסורתית . המסורתיות מתעלה , כך אשוב ואטען לאורך הספר , מעל לדיכוטומיה דתי / חילוני . ביטוייה המגוונים שופכים אור חדש , ייחודי , על תופעה תרבותית פוליטית חברתית חשובה בהיסטוריה של התנועה הציונית ומדינת ישראל - החילוניות כאידיאולוגיה וכמבנה זהות . המהלך שאציע שואב את רעיונותיו המנחים משני תחומים נפרדים לכאורה , אך כפי שאראה בהמשך קרובים זה לזה במידה מפתיעה : האחד הוא הדיון התיאורטי הביקורתי על תזת החילון , כלומר המהלך הבתר חילוני או הפוסט חילוני ; והאחר הוא בחינת מבנה הזהות של יהודים ישראלים המזדהים כמסורתים . אעיר כי שם העצם "מסורתים , " לציון עמדה וקבוצת השתייכות וזהות , עדיף בעיניי משם התואר "מסורתיים , " המכוון אל הקדם מודרניות המאפיינת לכאורה קבוצה זו . גם אם מקורו הבעייתי של השם נותר בעינו , מהלך לשוני זה מאפשר את חילוצו של המושג משיח המודרניזציה והחילון ( ראו יתר . ( 13-12 , 2010 המסורתיות מציעה , לטענתי , עמדה אפיסטמולוגית חדשה שאינה מתמיינת לקטגוריות הבינריות הקיימות . ניסיונות קודמים לחקור את המסורתיות נעשו

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help