sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . ראשיתו של הסיוט בדרום איטליה הסיבות הישירות שגרמו לתחייתה של הלשון העברית ולצמיחתו של הפיוט באיטליה איבן נהירות לנו כיום . אולמ אין לפקפק בכך' כי ספרות ארץ ישראל שימשה ליהודי איטליה דוגמה ומופת משך תקופה ארוכה . ראשיתו של הפיוט הישראלי במאה הרביעית בקירוב' ואילו השירים העברים הראשונים שהגיעו לידינו מאיטליה נתחברו חמש מאות שנה לאחר מכן . תוך ריווח זמן זה נתגבשו במלואם הסוגים והצורות האופייניים למלאכת הפיוט' כגון ה'יוצו" בצירוף הקטעים המלווים אותו ' ) אופן / 'זולת / 'גאולה' ובד ' ( ' ה'קרובה' למיניה' ה'עבודה' ליום הכיפורים ועוד . במסגרת זו נתפתחו ושוכללו גם דרכי החריזה והמיקצב' האליטראציה והאקרוסטיכון' ובראש וראשונה הסגנון 'הפייטני' המיוחד שהעניק לנו שפע של חידושי לשון' ביניהם לא מעטים המצויינים באופיים הנועז . יהודי איטליה קיבלו באהבה את המסורת עתיקת הימים שהועברה אליהם מן המזרח' אולם לא נשתעבדו לה ולא הפכו למאספים אחרי המחנה . ועם כל הכבוד שרחשו לקודמיהם נטלו לעצמם חופש מסוים בחיבור השירים : היצירות המעולות של האסכולה האיטלקית אינן מעשה חיקוי גרידא' אלא מפליאות את הקורא בדרך הרצאתן הבלתי אמצעית וברעננותן . ואל בא לנו לשכוח' כי הפיוט העברי הקדום והמדרש היו אחים תאומים' וגדולה היתה השפעת הגומלין שבין שניהם ; לדעת חוקרים רבים' נתחברו גם אחדים מספרי המדרשים דווקא באיטליה . יש משום אירוניה בכך שדווקא איטליה זו שממנה יצאו השליטים' המצביאים וה לגיונות ששמו קץ ליהודה העצמאית ופיזרו חלק גדול מתושביה בין אומות העולם — היתה גם למרכזה הראשון של תרבות ישראל ביבשת אירופה . נראה שבמשך המאות השביעית והשמינית חלה בדרום איטליה חזרה למקורות הלאומיים — תהליך שלא נדע כיום להסביר את סיבותיו . לאט-לאט דחקה הלשון העברית את היוונית והרומית מן הכתובות עד שהשתלטה עליהן . יתר-על כן' ניסוח ציוני הקבר נעשה ספרותי ונמלץ' ובאחד או שניים מהם מוצאים אנו אפילו חריזה רצופה . ! 1 ראה G . I . Ascoli , hcrizioni inedite o mal note , greche , latine , ebraiche , Torino & . Roma , 1880 , nos' 31 , 33 צורה סיוטית וחרוזים בסי' . 38 , 24 השירה העברית באיטליה מראשיתה עד לסוח המאה האדות עשרה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help