sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

העמדה שאני מבקש להציג ולהציע מנוגדת למגמות העכשוויות של ניהיליזם ערכי ואגוצנטריות נהנתנית , וניזונה מן המסורות הקלאסיות של העבריות ושל היווניות . היא מסתמכת על שלוש המשמעויות המרכזיות של מושג "הטוב , " שהן רלוונטיות מאוד להגדרת יעדי החינוך : ( א ) חיים טובים , במשמעות האישית או הסובייקטיבית של חוויות חיים חיוביות : הנאה , סיפוק , תחושת ערך עצמי , שייכות קהילתית , אופטימיות קיומית , שמחת חיים וחדוות לימוד והגשמה עצמית ; ( ב ) בני אדם טובים במובן האיכותי - התרבותי או האובייקטיבי - דהיינו , מעלות אישיותיות ומיומנויות תפקודיות במעגלים של תרבות המחשבה והדיבור , האזרחות והסביבה , האמנות והיצירה , הנהיגה , הספורט וכיוצא באלה ; ( ג ) בני אדם טובים ומעשים טובים במובן המוסרי של יחסים בין-אישיים וחברתיים , הניכרים באהבת הבריות , בייחוס ערך אנושי שווה לכל אדם , באכפתיות אמפתית וסולידרית , בהתנהגות מכבדת והוגנת , ברגישות לצדק חברתי ובהימנעות מעמדות וממעשים המביאים לידי פגיעה בגופם , בנפשם ובכבודם של אחרים . כיוון שהספר שלפניכם עוסק במגוון רחב של נושאי חינוך , לא רק במישור התאורטי , אלא גם בהיבטים המעשיים והאקטואליים שלהם , אבקש גם כאן , במבוא , לזמן משהו מן הפדגוגיה ממש , מאמנות החינוך הלכה למעשה . קידום בני אדם למיטבם , כך אני מאמין , חייב להתחיל בהתייחסות אישית אליהם , באכפתיות אוהדת כלפיהם , בהגינות ובכבוד הדדי . הדברים אמורים בהסברת פנים מתוך ההכרה , שהזולת הוא אדם כמוך ועם זאת - שונה , יחיד ומיוחד . ואין המדובר רק ביחס לתלמיד , כאילו הוא לבדו במרכז . האדם הוא במרכז , כל אדם , גם בבית הספר - המורים וההורים , עובדי המנהל והשירותים - וגם מחקי לבית הספר : השכנים והאנשים בשכונה אחרת , בערים ובארצות אחרות , בנים ובנות לדתות וללאומים אחרים , מעבר למרחקי היסטוריה ותרבות . ויש שיוסיפו , שגם אם כלב , דולפין , איילה ושימפנזה אינם בדיוק אדם - קל וחומר עצים , אבנים , אגמים ואוויר - בכל זאת ראוי להקדיש להם את הכבוד ואת הרגישות האנושית . לא רק מפני שבשומרנו עליהם הם ישמרו עלינו , אלא משום שצלם האנוש שלנו במיטבו כשהוא מאפשר לאחר לממש את מיטבו שלו ; משום שאיזהו מכובד ? - המכבד את זולתו ; כי בכבדנו את כלל האחרים בחברה האנושית ובסביבה הטבעית , אנו מאפשרים להם להנכיח את עצמם , לפרוח ולשגשג , על-פי טבעם ודרכם , וכך תרמנו את חלקנו לתרבות של שכנות טובה , של הרמוניה ושל שלום . כשאנו נוהגים ביחס אישי ובאכפתיות אוהדת , באמון ובהגינות , בכבוד לאנושיות וברגישות לשונות , הלב רגוע , האגו אינו מאוים , האישיות נפתחת , העין בוחנת בנחת , האוזן קשובה , השכל מתבונן , ומתוך כך , על גלגלי האמון והתקווה ,

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help