sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הטעם , את האחריות המוסרית והאזרחית , את ההגשמה העצמית ואת הגישה הדיאלוגית , את היושר האינטלקטואלי , את העידון התרבותי ועוד כהנה וכהנה איכויות , הקשורות במהותן להתפתחות שבחינוך . כשלנגד עיניי שיתוף הפעולה ההיסטורי של מערכת החינוך עם הרעות החברתיות ועם הפקרת ההגיונות הפדגוגיים בבתי הספר פנימה לטובת הגיונות כלכליים , לאומניים , דתיים או אידאולוגיים , מצאתי לנכון להקדיש מקום רב בפרקים הבאים לטיפוח החינוך לאוריינות הביקורתית : ליכולת הנפשית והאינטלקטואלית שמאפשרת להעריך נכונה , או באורח יסודי ושקול , את ערכם של הדברים - את האמת והכזב , הצדק והעוול , היופי והכיעור - גם מבעד למנגנוני ההסתרה , ההונאה והמניפולציה שמפעילים בעלי הכוח והשררה כדי למשול בציבור , להשתמש בו ולנצלו לצורכיהם . כמובן , בפרקים הבאים אתייחס לחינוך אינטלקטואלי כאל מטרה מרכזית ובעלת ערך בפני עצמה : החינוך לדרישת האמת , להרחבת הדעת ולפיתוח חשיבה מושכלת , עצמאית , ביקורתית ורבת פנים - ובכלל זה גישה נאורה של פתיחות לעדויות הניסיון , לדרכי חשיבה חלופיות , ליושר אינטלקטואלי ולהודאה בשגיאות העבר . אך לנוכח ההיסטוריה עקובת הדם של מאה השנים האחרונות ותחושת הדחיפות החברתית והפוליטית של ימינו , כאן ועכשיו , אקדיש מקום מיוחד לערכה היישומי של הדעת כבסיס לתיקון חברתי . כוונתי בכך לראיית היכולות האינטלקטואליות בכלל והחשיבה האוטונומית והביקורתית בפרט כאמצעי מרכזי להעצמת הדורות הבאים : שיהא בכוחם לפענח את מציאות חייהם , לזהות נכונה את גורמי הכוח ואת בעלי האינטרסים ולהבחין בין דעת מבוססת לדעות קדומות ; לקרוא את הכתובת לפני שהיא חורגת מן הקיר ותובעת את קורבנותיה ; לבחון סולמות ערכים , לגבש השקפת עולם ולפעול בסביבות חייהם כיצורים בעלי מודעות , רגישות ואחריות חברתית . כיצד משיגים זאת ? אמנם הכול מסכימים , שהחינוך עוסק בגידול בני אדם מילדות לבגרות , בפיתוח היכולות והאופי , בהנחלת מורשות הדעת והתרבות ובהכשרה לתפקודים מוצלחים במעגלי החיים . אך מעבר לניסוחים כלליים אלה , " אלוהים נמצא בפרטים ; " משמע , טיב החינוך וערכו תלויים במענה לשאלות : איך מגדלים , איזה פוטנציאל מפתחים , מה הם הערכים והאידאלים המנחים ומהו טיב התפקודים שמכשירים אליהם . את המענה לשאלות האלה מנחה , להבנתי , מושג ה ' טוב : ' מושג הנתון בעשורים האחרונים למתקפת היחסיות הערכית והתרבותית ; מושג שאיבד את הממד האובייקטיבי והכולל שלו והתגמד לכדי הממד האגוצנטרי-חווייתי שבסיפוק אישי .

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help